Monday, February 6, 2012

TAJUK 58: SEPAH MAHARAJA LAWAK

SEPAH THE JOHOREANs


 


Pertandingan Raja Lawak  
Raja Lawak Astro sebuah rancangan TV realiti yang berkonsepkan pencarian bakat sebagai pelapis kepada golongan pelawak elit sedia ada ini agar dapat diketengahkan dalam industri seni hiburan di Malaysia. Ia pernah disiarkan di Astro Ria pada musim pertama tetapi disiarkan di saluran Astro Prima selepas musim berkenaan hingga musim kelima. Setiap minggu, peserta akan menampilkan jenaka mengikut tema yang ditetapkan di atas pentas.
Program realiti ini telah pun memulakan siarannya pada awal tahun 2007 yang menampilkan ramai peserta yang kini sudahpun aktif dalam industri seni hiburan. Antara yang paling menonjol setakat ini adalah JohanZizan dan Nabil. Program terbaru pula akan disiarkan di Astro Warna selepas tamatnya Raja Lawak 5 iaitu Maharaja Lawak yang menggabungkan kesemua finalis Raja Lawak untuk kembali merebut takhta Maharaja Lawak dan dinobatkan sebagai pelawak terbaik negara.

Johan Pertandingan Raja Lawak
  • 2007: YusrY EdoO (Yus) - (Perlis)
  • 2008: Ahmad Nabil bin Ahmad (Nabil) - (Negeri Sembilan)
  • 2009: Kumpulan SEPAH - (Johor)- Muhd Noor bin Murad (Mamat), Shamira Muhammad (Shuib) dan Mohd Nazri Zainal Abidin (Jeff)
  • 2010: Kumpulan KECIK - (Sabah)- Muhd Ilham Rusdy (Achoe) dan Safuan Madeaming (Wan)
  • 2011: Abdul Rahman bin Kasim (Man) - (Selangor)
  • 2012: Kumpulan SHIRO - (Johor)- Shahrol Azizie Azmi dan Muhd Hannafi Razak.
  • 2013: Kumpulan WALA (Sabah) - Wan Mustapha Muntek dan Walawad Parman
Johan Pertandingan Maharaja Lawak (2011)
  • 2011: Kumpulan SEPAH
  • 2012: x

Johan Pertandingan Maharaja Lawak Mega (2012)
  • 2011: Kumpulan OSBON (Os dan Abon)
  • 2012: Kumpulan JOZAN
  • 2013: x
Marilah kita lihat tayangan semula aksi menghibur dari Kumpulan Sepah dalam pertandingan Maharaja Lawak 2011.


MAHARAJA LAWAK MINGGU 1


MAHARAJA LAWAK MINGGU 2


MAHARAJA LAWAK MINGGU 3


MAHARAJA LAWAK MINGGU 4


MAHARAJA LAWAK MINGGU 5


MAHARAJA LAWAK MINGGU 6



MAHARAJA LAWAK MINGGU 7


MAHARAJA LAWAK MINGGU 8


MAHARAJA LAWAK MINGGU 9


MAHARAJA LAWAK MINGGU 10


MAHARAJA LAWAK MINGGU 11 (1)


MAHARAJA LAWAK MINGGU 11 (2)



MAHARAJA LAWAK MINGGU 12 (1)


MAHARAJA LAWAK MINGGU 12 (2)


MAHARAJA LAWAK MINGGU 13 (1) AKHIR


MAHARAJA LAWAK MINGGU 13 (2) AKHIR




RAJA LAWAK










Sunday, February 5, 2012

TAJUK 57: TARANNUM DENGAN QARI RADZI

PRAKTIKAL TARANNUM
DENGAN QARI USTAZ  RADZI


Dalam Tajuk 247 aku telah mendapatkan teori pengetahuan berkaitan ilmu Tarannum Bil Qur'an.  Kali ini aku copy video pengajian Tarannum yang disampaikan oleh Qari Ustaz Radzi bin Kamarul Hailan, Imam Besar Masjid Negeri, Ipoh, Perak.  Beliau pernah menjadi Johan Tilawah Peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa.


Semoga ia dapat memberikan faedah kepada sesiapa yang berminat untuk mempelajari ilmu Tarannum.


TABAQAT  SUARA
.

.
TARANNUM BAYATI (1)



TARANNUM BAYATI (2)
'


TARANNUM BAYATI (3)


.
TARANNUM SOBA (1)


.
TARANNUM SOBA (2)
.

.
TARANNUM HIJAZ


.
TARANNUM NAHAWAND
.

.
TARANNUM RAST
.

.

TARANNUM SIKAH
.

.

TARANNUM  JIHARKAH
.

.

BACAAN BERTARANNUM


OLEH QARI HJ RADHI BIN KAMARUL HAILAN

.

.
OLEH QARIAH HAJJAH SAPINAH BINTI MAMAT
.

.


TAJUK 56: ILMU TARANNUM BILQUR'AN

ILMU TARANNUM

Menyebut tentang tarannum, apa yang aku boleh faham ialah keindahan melagukan ayat-ayat suci Al Qur'an. Itulah kelebihan ayat suci alQur'an.  Ia ayat kalamullah, tetapi boleh dilagukan untuk menjadikan ia lebih indah dan menarik dan menusuk kalbu pendengarnya.

Aku secara peribadi memang amat meminati seni tarannum ini, namun tiada kesempatan untuk mempelajarinya.  Puas mencuba, tetapi nafas sudah tidak kesampaian.  Aku hanya mengalunkan lagu mengikut dalam video (youtube) atau cd.  Selalunya bila aku drive seorang diri aku akan balun membaca mengikut tarannum yang aku tahu.  Bercampur-aduk. Keseronokan sendiri sahaja.

Di bawah Tajuk 248 ini, aku usahakan mendapatkan maklumat mengenai seni Tarannum al Qur'an dari pelbagai sumber.

PENGENALAN


Tarannum adalah berasal daripada perkataan Arab iaitu tarannama,yatarannamu tarannum yang membawa maksud berdendang atau menyanyi. Dr Ruuhi al-Balbaki, pakar bahasa Arab pula menyatakan bahawa kata akar bagi perkataan tarannum ini ialah rannama, yurannimu, tarnim yang membawa maksud “intonatian, modulation, recital, chanting, singing and humming” iaitu yang merangkumi maksud intonasi, nyanyian dan bacaan yang baik.Tarannum jika ditinjau daripada perspektif ilmu adalah suatu ilmu atau kaedah suara yang dipelbagaikan mengikut proses nada, rentak dan irama tertentu. Yang dimaksudkan dengan nada, rentak dan irama ialah: 


Nada: tingkatan atau tekanan bunyi suara.

Rentak: pergerakan yang menghidupkan bunyi suara.


Irama: alunan atau bentuk bunyi.Tarannum juga diistilahkan sebagai satu ilmu atau kaedah seni suara yang dibunyikan menerusi nada, rentak dan irama yang sangat lunak berdasarkan kepada kaedah tertentu untuk menambahkan keelokan senibunyi sesuatu bacaan khususnya bacaan al-Quran.

Di Malaysia kaedah ini dikenali dengan nama Tarannum bi al-Quran kerana bersempena sepotong hadis Rasulullah iaitu:

"Apa yang diizinkan Allah atas sesuatu itu ialah apa yang diizinkan kepadanabinya yang selalu mengelokkan lagu (tarannum) bacaan al-Quran".

SEJARAH TARANNUM

Rasulullah SAW menerima al-Quran secara berperingkat bermula daripada tahun 610 masihi. Baginda memerintahkan umatnya membaca Al-Qurandengan suara yang baik. Hasil daripada galakan ini, lahirlah generasi sahabat yang dikenali sebagai qari yang terkenal seperti Abdullah bin Mas’ud, Abu Musa Asy’ari dan beberapa sahabat besar yang lain. Kemudian ilmu ini dikembangkan ke serata pelusuk Tanah Arab dan hasilnya pada zaman tabiin muncul pula qari-qari seperti Alqamah b Qis di Kufah (62H). Abdullah b Saib di Mekah (70H) dan lain-lain.


Begitulah sejarah pembacaan Al-Quran bertarannum yang terus berkembang sehingga ke hari ini.

Oleh kerana tarannum sesuatu yang bersifat seni pendengaran (sima’i), maka Jumhur qurra bersepakat bahawa tidak diketahui secara sanadnya bagaimanakah bacaan berlagu Rasulullah SAW sampai kepada umat Islamyang ada pada hari ini.Ketika zaman-zaman keagungan Islam dahulu, cabang-cabang ilmu Islam begitu pesat berkembang serta mempunyai berbagai aliran (mazhab). Seiring dengan itu, ilmu tarannum juga membangun serta mempunyai berbagai aliran yang popular antaranya:

A. Misri iaitu seni lagu al-Quran yang dipopularkan oleh qari-qari daripada Mesir dan kawasan sekitarnya.

B. Hijazi ialah seni lagu al-Quran yang dipopularkan oleh qari-qari daripada kawasan sekitar Mekah dan Madinah.

C. Iraqi seni lagu al-Quran yang dipopularkan oleh qari-qari daripada Iraq dan kawasan sekitarnya.

D. Kurdi yang dipopularkan oleh qurra disekitar Iraq dan Turki.

E. ‘Ajami iaitu aliran yang dipopularkan oleh qurra yang bukan berketurunan Arab seperti Iran dan beberapa Negara lain.

Kini aliran yang paling popular dan diterima di seluruh dunia ialah aliran Misri. Qari-qari Mesir yang muktabar telah mengambil dan mengubah suai tarannum-tarannum atau lebih mereka sebutkan sebagai ilmu maqamat itu dari aliran-aliran di atas mengikut budaya mereka serta mengarabkannya untuk bacaan Al-Quran.

PERBANDINGAN ANTARA GAYA BACAAN ALIRAN HIJAZI DAN MISRI


Aliran Hijazi


Aliran ini dikaitkan dengan persekitaran dan suasana tempatan di Mekah dan Madinah. Antara ciri geografi di kawasan ini ialah kawasannya yang berpadang pasir, bentuk muka buminya yang berbukit dan kebiasaannya suhu di kawasan ini adalah tinggi hingga pada satu tahap boleh mencapai 40 darjah Celcius. Oleh itu gaya bacaan dan irama bagi aliran Hijazi ialah lincah, nada suara yang tinggi kehangatan.


Aliran Misri

Manakala aliran Misri pula dikaitkan dengan suasana yang lebih tenang dan damai kerana Negara Mesir terletak di lembah sungai Nil yang subur menghijau dengan tanaman dan bersuhu sederhana berbanding suhu di kawasan Mekah dan Madinah. Justeru kita dapat lihat irama dan rentak yang dihasilkan lebih lembut dengan lenggok suara yang sederhana.



ASAL ILHAM TARANNUM

Manusia yang berjiwa seni selalulah mendapat idea-idea dari persekitarannya. Sejak zaman silam, pengaruh bunyi geseran kayu, bunyi tiupan angin, bunyi kicauan burung, bunyi air mengalir dan lain-lain telah mencetuskan idea untuk membuat lagu ataupun di dalam bahasa Arab disebut At-Tarannum, Al-Nagham, ataupun ilmu Al-Maqamat.

HUKUM ASAS BERTARANNUM

Berdasarkan perbahasan ulama’, kita dapat memahami bahawa hukum bertarannum adalah seperti berikut:

1. Fardhu (kifayah) – jika hanya dengan berlagu sahajalah masyarakat ingin mendekati Al-Quran.

2. Sunat – jika dengan berlagu boleh membantu kesempurnaan hati.

3. Harus – untuk mengambil keseronokan mendengar alunan yang indah.

4. Makruh – jika dengan berlagu tiada langsung kebaikan keagamaan diperolehi.

5. Haram – jika merosakkan hukum-hukum tajwid, meniru-niru lagu keagamaan lain, meniru-niru lagu penyanyi-penyanyi yang hanya melekakan dan lain-lain. Sabda RasuluLlah SAW yang bermaksud:


“Bacalah al-Quran itu dengan gaya lagu dan suara yang berlahjah Arab dan jangan sekali-kali membaca dengan lagu dan suara yang berlahjah keYahudian atau keNasranian. Demikian juga lagu-lagu ahli fasik (Biduandan Biduanita). Maka sesungguhnya sepeninggalanku nanti, akan muncul satu golongan yang sengaja membaca al-Quran dengan lagu-lagu yang dipopularkan sebagai nyanyian penghibur, pendita dan perintih yang tiada melampaui khalkum mereka, hati mereka sudah terfitnah, apa lagi hati mereka yang mengkaguminya."


Kata Ibnu Kathir: “Bahawasanya (berlagu) yang dikehendaki mengikut hukum syarak hanyalah mengelokkan suara yang menimbulkan rasa penghayatan (tadabbur), kefahaman, kekhusyukan, kerendahan hati serta memandu kearah ketaatan kepada Allah SWT.”


PEMBAHAGIAN ILMU TARANNUM

“Hendaklah kamu menghiasi bacaan (mencantikkan) bacaan Al-Quran dengan suara-suara kamu (dengan mempelbagaikan suara kamu).”

Tarannum adalah perhiasan kepada bacaan Al-Quran. Tarannum sangat berkait rapat dengan suara kerana dari suara yang elok dan tersusunlah lahirnya tarannum. Tarannum secara umumnya terbahagi kepada dua kategori:

a). Tarannum bit Tahqiq – Tarannum yang dibaca dengan kadar tahqiq menurut kaedah ilmu tajwid. Biasanya kategori ini diamalkan oleh Qari-qari Mesir muktabar seperti Syeikh Abdul Basit Abdul Samad dan lain-lain. Kategori ini digunapakai di dalam Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa.


b). Tarannum bit Tadwir – Tarannum yang dibaca dengan kadar Tadwir menurut kaedah ilmu Tajwid. Biasanya kategori ini diamalkan oleh Imam-imam Makkah Al-Mukarramah dan Madinah Al-Munawwarah seperti Fadhilatud Dr Abdur Rahman bin Abdul Aziz As-Sudais dan lain-lain.

ASAS ALIRAN TARANNUM

Aliran tarannum Hijazi popular di dunia Islam sebelum tahun 1940-an. Lagu-lagu asas mereka boleh diketahui dengan kata-kata “Bihumurin jasad”
1. Banjakah.
2. Husaini.
3. Mayyah.
4. Rakbi.
5. Jiharkah.
6. Sikah.
7. Dukah.

Selain itu terdapat pula lagu-lagu cabang seperti Ruma, Ushshak, Sun’ani, Yaman Hijaz, Hirab dan lain-lain.

Asas Tarannum Aliran Misri

Selepas tahun 1940-an hingga ke hari ini, aliran tarannum Misri pulalah yang popular. Tarannum asas aliran Misri ialah:


1. Al-Bayyati.
2. Soba.
3. Hijaz.
4. Nahawand.
5. Rast.
6. Sikah.
7. Jiharkah.

Selanjutnya terdapat pula tarannum-tarannum seperti Husaini, Huzam, Farahfaza, Shad, Nawa Athar, Rahat El Arwah dan lain-lain yang kini dianggap sebagai lagu-lagu cabang (furu). Terdapat tarannum-tarannum yang bersamaan nama di dalam aliran Hijazi dan aliran Misri, malah terdapat juga tarannum Misri yang diberi nama Hijaz. Ini menunjukkan keterbukaan dan keilmuan qari-qari Mesir dalam mengambil, mengubahsuai dan memperbaharui kearah mencantikkan lagi tarannum-tarannum sesuai dengan suasana, peredaran zaman dan citarasa terkini, tetapi tidaklah sampai menghilangkan identiti asal dan yang paling utama, keutuhan tarannum bil Quran yang berlahjah Arab.

Untuk bertarannum, para Qari semestilah mengenali beberapa komponan penting untuk mengarabkan bacaan mereka .

1. Harkat (suatu alunan irama yang mengandungi beberapa qit’ah dan satu mahattah).

2. Qit’ah (suatu alunan irama pendek tanpa mahattah).

3. Burdah asli dan sina’i (bunga-bunga suara yang terjadi dengan sendirinya dan yang digubah).

4.  Mahattah (suatu bentuk atau gaya penghujung harkat yang sempurna).

5.  Salalim su’ud dan nuzul (suara mendaki dan menurun - mengikut ilmu tangga-tangga suara).

6.  Ihtilal al-lahn (kemahiran mencondongkan suara).

7.  Wuslah al-mumathalah (kemahiran menggabungkan alunan beberapa tarannum yang sesuai di dalam satu harkat).

FALSAFAH TARANNUM BIL QURAN

Melagukan bacaan al-Quran adalah satu usaha ke arah pencapaian amalan membaca al-Quran yang bernilai tinggi bagi menhubungkan rasa hati pembaca dengan pendengar kepada keagungan Allah S.W.T. Bertarannum tanpa memahami falsafahnya adalah satu penyelewengan. Antara Falsafah tarannum ialah:

1. Untuk menghormati status al-Quran sebagai wahyu yang paling agung. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: “diturunkan al-Quran itu dengan penuh kebesaran dan kehormatan”. (Riwayat Muslim)

2. Untuk menambahkan kekusyukan dan keinsafan kepada pembaca dan pendengar terhadap ayat-ayat al-Quran sebagaimana firman Allah Ta’ala yang bermaksud: “Mereka segera menundukkan muka sambil menangis sedangkan al-quran itu boleh menambahkan kekusyukan dan keinsafan”.(Surah al-Isra’:ayat 109)

3. Untuk mendapat rahmat Allah SWT. Firman Allah Ta’ala bermaksud: “Dan apabila al-Quran di baca hendaklah kamu mendengarnya dan diam (untuk memerhati dan dengar bacaannya) semoga kamu beroleh rahmat AllahTa’ala”. (Surah al-A’raf:ayat 204).

4. Untuk menambah keunikan seni bacaan al-Quran itu, seperti sabda Rasulullah SAW: “Perelokkan bacaan al-Quran itu dengan keelokan suarakamu. Sesungguhnya dengan suara yang elok sahaja mampu menambahkan keindahan seni al-Quran”.


PENGENALAN TARANNUM DI MALAYSIA


Qari-qari dari Malaysia masa kini telah mempopularkan bacaan al-Quran dengan tarannum yang disusun seperti berikut:

1. Bayyati, Soba, Hijaz, Nahwand dan Rast.

2. Bayyati, Hijaz, Nahwand, Rast dan Sikah.

3. Bayyati, Nahwand, Rast, Sikah dan Jaharkah.

4. Bayyati, Soba, Nahwand, Rast dan Sikah.

5. Bayyati, Iraqi, Hijaz, Sikah dan Rast.

50% daripada qari di Malaysia membaca dengan bahagian (1) dan (2), 30% pula membaca dengan bacaan mengikut turutan (3), 15% lagi membaca dengan bahagian (4) dan 5% lagi membaca dengan bacaan mengikut turutan (5).

Namun mengikut seorang pakar tarannum di Malaysia, Hj Nik Jaafar bin Nik Ismail; susunan lagu-lagu yang popular di Malaysia ialah

1. Bayyati, Soba, Hijaz, Nahwand dan Rast.
2. Bayyati, Hijaz, Nahwand, Rast dan Sikah.
3. Bayyati, Nahwand, Rast, Sikah dan Jaharkah.

Bagi lagu-lagu lain hanya sebagai selingan sahaja.

PENGENALAN JENIS TARANNUM SECARA RINGKAS TARANNUM BAYYATI

Perkataan bayyati adalah dari bahasa Arab yang bererti rumah atau tempat kediaman.

Sifat Tarannum Al-Bayyati
• Lembut disamping  tegas.
• Sesuai dengan tobaqot sederhana.
• Harmoni.
• Berunsur ketenangan.

Peranan Tarannum Al-Bayyati
• Memantapkan persembahan.
• Sesuai sebagai tarannum pembukaan dan penutup.
• Pengukuran kepada tarannum sesudahnya.
• Dapat menimbulkan kesenian fasohah Al-Quran.
• Dapat menimbulkan perasaan mengkagumi mukjizat Al-Quran.


TARANNUM SOBA

Bermaksud rindu. dipopularkan kini oleh qari mesir.

Sifat Tarannum Soba
• Gerak ringan meresap jiwa.
• Alunan lembut yang mendayu.
• Sesuai dengan tobaqot sederhana.
• Sesuai dengan ayat memohon, merayu, merintih dan sebagainya.

Peranan Tarannum Soba
• Menenangkan persembahan.
• Membawa kekhusyukan dan keinsafan.
• Dapat menimbulkan kesenian fasohah Al-Quran.
• Dapat menimbulkan perasaan mengkagumi mukjizat Al-Quran.


TARANNUM HIJAZ

Hijaz ialah sebuah kawasan di dalam Arab Saudi. Sangat popular sebagai suatu cabang pelopor tarannum dahulu. Tetapi kini tarannum hijaz telah diubahsuai oleh Qari-qari Mesir mengikut zouq budaya mereka.


Sifat Tarannum Hijaz;

• Gerak lambat tapi berkesan.
• Ketegasan pendorong semangat.
• Kelincahan menghidupkan persembahan.
• Sesuai dengan mana-mana tobaqot.
• Sesuai dengan ayat perintah, tegas atau marah.


Peranan Tarannum Hijaz.

• Memberi semangat kepada persembahan.
• Memberi kepuasan kepada pembaca dan pendengar.
• Memberi tenaga kepada tarannum sesudahnya.
• Menunjukkan Ketegasan kepada mesej Al-Quran.
• Dapat menimbulkan kesenian fasohah Al-Quran.
• Dapat menimbulkan perasaan mengkagumi mukjizat Al-Quran.


TARANNUM NAHAWAND

Nahawand juga adalah nama suatu tempat. Terletak di Hamadan Parsi (kini Iran). Tetapi kini tarannum Nahawand telah diubahsuai oleh qari-qari Mesir mengikut zouq budaya mereka.


Sifat Tarannum Nahawand

• Gerak ringan yang berkesan.
• Kelembutan bersopan.
• Sederhana memikat jiwa.
• Kehalusan seni.
• Sesuai dengan tobaqot sederhana.


Peranan Tarannum Nahawand

• Melembutkan bacaan.
• Menenangkan jiwa pembaca dan pendengar.
• Sesuai dengan ayat memohon, bercerita dan sebagainya.
• Dapat menimbulkan kesenian fasohah Al-Quran.
• Dapat menimbulkan perasaan mengkagumi mukjizat Al-Quran.


TARANNUM RAST

Berasal dari parsi (iran) kemudian digunapakai oleh qari-qari Hijazi. Tetapi kini tarannum Rast telah diubahsuai oleh qari-qari Mesir mengikut zouq budaya mereka.


Sifat Tarannum Rast

• Gerak lembut disamping ketegasan.
• Kelembutan alunan.
• Lincah menyemarakkan.
• Sesuai dengan mana-mana tobaqot.
• Sesuai dengan mana-mana bentuk ayat.


Peranan Tarannum Rast

• Memberi semangat kepada persembahan.
• Memberi tenaga kepada tarannum berikutnya.
• Memberi kepuasan kepada pembaca dan pendengar.
• Dapat menimbulkan kesenian fasohah Al-Quran.
• Dapat menimbulkan perasaan mengkagumi mukjizat Al-Quran.


TARANNUM SIKAH

Berasal dari Parsi (Iran) kemudian digunapakai oleh qari-qari Hijazi (pada kurun-kurun 7 masihi hingga 19 Masihi). Tetapi kini tarannum Sikah telah diubahsuai oleh qari-qari Mesir mengikut zouq budaya mereka.


Sifat Tarannum Sikah

• Gerak lambat meyakinkan.
• Kelembutan menusuk kalbu.
• Berciri kesedihan dan kerintihan.
• Sesuai dengan ayat-ayat merayu, memohon, merintih dan sebagainya.
• Sesuai dengan mana-mana tobaqot.


Peranan Tarannum Sikah

• Melembutkan persembahan.
• Memberi kepuasan kepada pembaca dan pendengar.
• Membawa kekhusukan dan keinsafan.
• Dapat menimbulkan kesenian fasohah Al-Quran.
• Dapat menimbulkan perasaan mengkagumi mukjizat Al-Quran.


TARANNUM JIHARKAH

Berasal dari Parsi Iran) kemudian digunapakai oleh qari-qari Hijazi (pada kurun-kurun 7 Masihi hingga 19 Masihi). Tetapi kini tarannum Jiharkah telah diubahsuai oleh qari-qari Mesir mengikut zouq budaya mereka.


Sifat Tarannum Jiharkah

• Gerak ringan yang berkesan.
• Kelembutan menusuk kalbu.
• Harmoni.
• Sesuai dengan ayat-ayat merayu, memohon, merintih dan sebagainya.
• Sesuai dengan tobaqot sederhana.


Peranan Tarannum Jiharkah

• Menenangkan ketegangan persembahan.
• Melembutkan persembahan.
• Membawa kekhusukan dan keinsafan.
• Dapat menimbulkan kesenian fasohah Al-Quran.
• Dapat menimbulkan perasaan mengkagumi mukjizat Al-Quran.


RUJUKAN: 

Diambil keseluruhan maklumat ini dari www.scribd.com (aku ingin memohon izin dari penulis artikel yang amat penting ini) untuk dikongsikan bersama para pembaca yang tidak menemui lamanweb tersebut.

Dari satu sumber bacaan/rujukan yang lain mengenaiTarannum di Malaysia menyatakan bahawa jenis-jenis Maqam (di Malaysia = disebut Tarannum) berdasarkan keluarga/ induk dan pecahan-pecahannya.

  1. Ajam – Ajam (عجم), Jiharkah (جهاركاه), Shawq Afza ( شوق افزا atau شوق أفزا)
  2. Sikah – Bastanikar (بسته نكار), Huzam (هزام), Iraq (عراق), Mustaar (مستعار), Rahat El Arwah (راحة الارواح atau راحة الأرواح), Sikah (سيكاه), Sikah Baladi (سيكاه بلدي)
  3. Bayati – Bayatayn (بیاتین), Bayati (بياتي), Bayati Shuri (بياتي شوري), Husseini (حسيني), Nahfat (نهفت), Nawa
  4. Nahawand – Farahfaza (فرحفزا), Nahawand (نهاوند), Nahawand Murassah (نهاوند مرصّع or نهاوند مرصع), Ushaq Masri (عشاق مصري)
  5. Rast – Mahur (ماهور), Nairuz (نوروز), Rast (راست), Suznak (سوزناك), Yakah (يكاه)
  6. Hijaz – Hijaz (حجاز), Hijaz Kar (حجاز كار), Shadd Araban (شد عربان), Shahnaz (شهناز or شاهناز), Suzidil (سوزدل), Zanjaran (زنجران)
  7. Saba – Saba (صبا), Saba Zamzam (صبا زمزم)
  8. Kurd – Kurd (كرد), Hijaz Kar Kurd (حجاز كار كرد)
  9. Nawa Athar – Athar Kurd (أثر كرد), Nawa Athar (نوى أثر or نوى اثر), Nikriz (نكريز)
Walau bagaimanapun, Maqam/ Tarannum yang biasa di Malaysia ialah:
1-Bayati
2-Sobah
3-Sikah
4-Rast
5-Nahawand
6-Jiharkah
7-Hijaz


Memandangkan pada zaman kegemilangan Islam yang lampau, pengaruh kesenian wilayah-wilayah yang diduduki Islam telah menyerap antara satu sama lain. Antaranya ialah Iraq (Baghdad), Parsi, Turki dan Mesir. Kesemua nama-nama negara ini mempengaruhi tamadun kesenian Islam dalam jangka masa yang berbeza.

Rujukan: azlan al-hawa- attarannum.wordpress.com

.
Satu video yang kutemui yang paling menarik tentang asas pelajaran Tarannum.

.

.

IKTIROF

←  PLURALISME GUS DUR, GAGASAN PARA SUFI Biografi KH Hasyim Asy’ari Pendiri NU Tebuireng Jombang  → Syair Doa Abu Nawas – Al I’tira...