Memoir Putera Lapis Mahang

Memoir Putera Lapis Mahang

Sunday, February 21, 2016

PLM 115 TERKENANG DI MASA LALU

TERKENANG
KEHIDUPAN ZAMAN KANAK-KANAK
.
Tajuk ini mula ditulis pada 21 Feb 2016. Sekejap saja tahun 2016 sudah memasuki bulan Februari (tapi tulisan ini diterbitkan agak lewat kerana penulisannya mengambil masa yang lama).

Begitu pantasnya masa berjalan. Usia semakin pendek. Satu demi satu kelahiran cucuku sendiri, cucu-cucu dari anak-anak saudara, perkahwinan anak-anak saudara menambah lagi petanda bahawa usia semakin tua. Pada 7 Feb 16, anak saudaraku (anak perempuan kepada Khairiah) yang bernama Fatin Fadhwana binti Mohd Safingi telah selamat diijabqabulkan dengan Mohd Arif bin Mohd Yunus.

Ditambah lagi dengan berita kematian saudara mara dan sahabat handai terdekat dan juga kenalan semasa bertugas. Juga melambangkan bahawa aku juga sedang menuju ke tarikh tersebut yang hanya diketahui oleh Allah swt. Baru sebulan lebih yang lalu (9 Dis 15), aku kehilangan ayahanda tercinta.

Semoga Allah swt terus menghapuskan sifat-sifat burukku dan mengakhiri dengan semua yang baik (khusnul khotimah).

Dalam beberapa hari di awal Februari ini, satu persatu kenalanku yang meninggalkan dunia yang fana ini. Antaranya:
  • Lt Kol (B) Mohd Amin Hj Suradi TUDM (bekas juruterbang helikopter) pada 3 Feb 16.
  • Lt Kol Hj Tofroweh bin Mohd Amin (JLJD), rakan sejemaah yang sangat aktif di Surau Luqman Hakim pada 4 Feb 16. Almarhum merupakan juniorku satu intake di SPK Port Dickson. Aku TJP37 dia TJP38. Satu Batalion Kasturi. Beliau telah mengalami penyakit barah usus atau perut dan telah menerima rawatan pakar sejak lebih 2 tahun. Tugasnya yang terakhir dalam ATM ialah sebagai Pegawai Teknikal dalam Tim Projek Kenderaan Armor 4 x 4 di Ankara, Turki. Setelah menghidapi penyakit berkenaan beliau diberi cuti sakit selama setahun untuk rawatan pakar. Kami jemaah Surau Luqman Hakim memang terasa kehilangan beliau.
  • Dato' Seri Mohd Khalid bin Shariff (mantan TKSU MINDEF, mantan KSU KDN).
  • Ar Haji Mohamad Yusuf Purnawarman bin Haji Mohamad Hasan di Jakarta (8 Feb). Almarhum Mohamad Yusuf (panggilan Pak Yus) merupakan rakan sekelasku Jun tahun 1977 hingga Mei 1979) semasa mengikuti kursus Senibina di UTM Jalan Sultan Yahya Petra (dulu Jalan Gurney, kemudian ditukar jadi Jalan Semarak). Pak Yus merupakan anak kepada mantan Ketua POLRI (Jen Mohamad Hasan). Kalau di Malaysia, IGP. Apabila aku meninggalkan UTM pada tahun 1979, kami terus terpisah. Tetapi dihubungkan semula melalui facebook dan grup whatsapp lebih kurang tahun 2010/2011. Kemudian kami bertemu sekali untuk sessi teh tarik dan roti canai di sebuah kedai mamak di Jalan Yap Kwan Seng pada 22 Sep 2012. Itulah kali terakhir kami bertemu. Semoga Allah swt merahmati ruhmu wahai sahabatku Mohamad Yusuf.


terakhir bersama almarhum Pak Yus (22 Sep 12)


Manusia ini sentiasa dan tak pernah berpuas hati dengan apa yang dimilikinya. Termasuk juga kehidupannya. Manusia itu termasuklah diriku.

Jangan cakap pasal harta benda yang kita cari dan usaha sendiri. Yang nikmat pemberian Allah pun kadang tak pernah berpuas hati. Masa zaman kanak-kanak dulu, rasa macam lambat sangat nak besar, nak kerja, nak kawin, nak ada anak. Masa terus berjalan.

Bila dah tua, anak dah besar-besar, dah ada cucu, mulalah berasa cepat sangat masa berjalan. 50 tahun macam baru beberapa tahun lepas sahaja.

Pada malam 6 Feb 16 itu, aku dapat menghubungi beberapa orang rakan sekelas di SRS dan STMI untuk minum teh/kopi di warung Parit Mahang.
.

bertemu rakan sekelas (1966-1976)
dari kiri: Hj Adam Sani, Sarip Rosman, aku, Hj Khir Sarikin dan Johari Ekak.
(yang depan tu anak Johari)

Terkenang zaman kanak-kanak, enjoy bersama kawan-kawan. Bila hujung minggu, naik basikal beramai-ramai ke pekan (Parit Raja/Rengit/Senggarang), pasar malam, memancing kuala sungai Pt Botak atau Punggur, menonton wayang gambar - Jabatan Penerangan di Balai Raya atau filem Indonesia di kampong-kampong jiran (secara terbuka, biasanya di padang-padang sekolah)- anjuran Persatuan Belia tempatan.

Itulah hiburan waktu itu. TV adalah satu peralatan yang ekslusif/mewah bagi masyarakat kampong waktu itu. Mobile phone masih belum wujud lagi.  Malah istilah itu tidak pernah terlintas pun akan wujud. Pondok telefon berdail pun sukar ditemui. Hanya ada satu atau dua dalam satu Mukim??. Perkataan teknologi pun masih belum pernah didengari waktu itu.

Terlalu banyak untuk dikenang tentang kehidupan zaman kanak-kanak. Antara permainan dan aktiviti kanak-kanak di tahun 60an dan awal 70an adalah seperti berikut:

Tengok Wayang Penerangan

Ini adalah hiburan yang jarang diperolehi sewaktu dalam zaman kanak-kanak dalam tahun 1960an. Mungkin 3-6 bulan sekali van Jabatan Penerangan Daerah BP akan datang ke balai raya Parit Lapis Mahang. Orang kampung akan datang sekeluarga membawa tikar atau kertas surat khabar untuk dijadikan alas duduk. Ada yang bawa makanan ringan.

Mula-mula akan ditayangkan filem (movie) tahun 50an atau 60an atau filem dokumentari tentang pembangunan negara. Biasanya menunjukkan aktiviti pemimpin negara terutamanya almarhum Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak.

Sampai di tengah-tengah tayanga filem akan dihentikan. Pegawai Penerangan akan memberikan taklimat hal ehwal semasa seperti pendaftaran untuk membuat kad pengenalan, pilihan raya umum, tanam semula getah, tawaran ke tanah rancangan dan sebagainya.

Pada masa itu, penduduk kampung yang mempunyai jiwa intrepeneurship akan menjalankan perniagaan kecil-kecilan seperti menjual kueh mueh, apam balik, air batu dan sebagainya. Antara peniaga kecil yang gigih pada masa itu ialah Lek Yahmin (orang Pt Kadir) yang menjual apam balik. 

Bagi penyangak kampung, masa itu juga mereka mengambil peluang memasuki rumah orang kampung untuk mencuri wang, barang kemas, ayam tenakan, telur atau getah keping.

Masa itu, kes penyalahgunaan dadah ini masih di tahap rendah. Kalau ada pun antara mereka mengambil ganja sahaja. Tapi tidak di tahap serius atau penagihan.


  



Mancing Ikan Parit

Ini bukan aktiviti hobi atau hujung minggu tapi kegiatan mengisi masa semasa menoreh getah. Selepas selesai menoreh kira-kira jam 8.30 pagi dan sementara menunggu getah dalam cawan siap untuk dipungut, lebih kurang sejam, kalau tak ada kerja lain seperti menebas semak atau memetik kopi atau baring-baring berehat kat bawah pokok getah (kena buat unggun api untuk halau nyamuk) kami adik beradik akan memancing ikan di parit sempadan kebun. Lebar parit hanya sekali setengah shaja, dan dalamnya dalam dua kaki. Antara ikan yang ada dalam parit tersebut ialah ikan puyu (Jawa: betik/betuk), ikan pelaga (Jawa: tempolong/polong), ikan sepat, seluang/sisik tebal (Jawa: wader). Umpan yang digunakan ialah cacing.
.

Main Konda Kondi (Ogok Ilit)
.
Satu lagi permainan anak-anak kampung aku (bagi yang di bawah 15 tahun) adalah main ogok ilit. Ogok ilit ini adalah istilah bahasa Jawa yang membawa maksud 'jolok bontot'. Permainan ini boleh dilakukan di halaman rumah atau di bawah pokok (kebun getah) yang lapang. Ia hanya memerlukan sebatang kayu panjang lebih kurang 2 - 3 kaki dan satu lagi potongan kayu sepanjang setengah kaki (6 inci). Kita hanya menggali satu lubang kecil sebesar buah koko.

Permainan ini boleh secara individu mengikut pusingan. Permainannya ialah dengan meletakkan kayu pendek 6 inci tadi melintang atas lubang dan pemain pertama akan mencungkil/menyungkit kayu pendek tersebut dengan kayu panjang tadi. Peserta kedua akan menunggu di hadapan (jarak yang bersesuaian). Pemain akan menyungkit sejauh yang mungkin dan mengelakkan dari ditangkap oleh peserta kedua. Jika peserta kedua dapat menangkap kayu yang disungkit, maka peserta pertama tadi akan dikira mati (kalah) dan giliran akan bertukar kepada pemain kedua. 

Jika pemain kedua gagal menangkap maka pemain pertama akan mula mengira mata dengan mengira jarak dari lubang hingga ke tempat kayu kecil tadi jatuh, Jarak diukur dengan menggunakan kayu pencungkil tadi. Kemudian peerta kedua akan menyungkit dan pemain ketiga menunggu di hadapan. Begitulah seterusnya sehingga beberapa pusingan. Pemenang adalah yang berjaya mengumpulkan jumlah ukuran paling jauh/banyak.





Main Bola Rounders (Rondos)

Main Rounders ini adalah berasal dari negara barat. Istilah Jawa menyebutnya sebagai Rondos. Biasa dimainkan oleh kanak-kanak perempuan. Ada juga kanak-kanak lelaki yang main.

Panjang nak explain cara permainan ini. Sila baca/rujuk di dalam websait berikut:

http://sport.10terbaik.com/2012/11/peraturan-cara-bermain-rounders_27.html

  






Air Batu Bongkah

Zaman aku kanak-kanak tiada peti sejuk atau refrigerator. Hanya di pekan-pekan sahaja ada kilang atau kedai air batu. Jadi kedai-kedai kampung yang berniaga air batu kacang atau cendol akan membeli ais bongkah besar dari pekan. Ais ini dipotong-potong kiub sebesar 6 inci x 6 inci. Air batu bongkah ini disimpan dalam tong kayu bersama habuk kayu gergaji supaya tahan lama. 

Orang kampung yang mahu minum air sejuk akan membeli ais bongkah ini dengan harga 20 sen.

Bila bulan Ramadhan (Puasa) terdapat kanak-kanak (yang juga rakan-rakan sekolahku) yang agak berjiwa usahawan (entreprenaurship) menjadi menjaja air batu bongkah dengan menaiki basikal dari kampung ke kampung. Mereka meletakkan tong kayu berisi habuk kayu gergaji dan mengisi dengan air bungkah.  Mungkin boleh mengisi dalam 10 ketul ais.





Ais Kepal

Dulu, cendol memang sudah ada tapi Ayer Batu Campor  (ABC) tidak disediakan seperti sekarang. ABC sudah ada, tapi masa itu warung amat kecil dan tempat duduk amat terhad. Jadi budak2 lebih suka membeli dan terus pergi sambil bermain.

Ia sangat simple. Air batu yang diparut dikepal-kepal menjadi bulat. Kemudian di letak susu pekat, sirap dan air gula merah. Cukup. Sususd an gula tersebut akan meresap dalam kepalan ais tadi. Pegang di tangan dan sedut/hisap sambil berjalan.


.

Mandi Parit

Mandi parit adalah sesuatu yang sukar diperolehi di zaman ini walaupun di kampung-kampung. 


Baling Selipar


c



Campak Congkak

Congkak lebih digemari oleh kanak-kanak perempuan sehingga dewasa. Ia permainan mengisi masa lapang waktu rehat. Ia boleh dimainkan di dalam rumah atau di halaman rumah atau kawasan redup di bawah pokok. Walaupun permainan tradisi ini telah pupus dari aktiviti masyarakat Melayumkampung ia masih wujud dalam situasi berbeza.

Ia masih dikekalkan sebagai acara pertunjukkan kepada pelawat atau pelancung di pusat-pusat kebudayaan.

 


Main Tikam-Tikam


Tikam-tikam tanpa disedari adalah asas atau pendedahan amalan judi yang di ajar kepada kanak-kanak Melayu. Sekali siat untuk membeli satu NOMBOR sama ada berharga 5 sen atau 10 sen. Hadiahnya sama ada duit siling, mercun, permainan, gula-gula dan sebagainya. Namun kemungkinan untuk mengena agak rendah. Mungkin setelah membeli lima atau enam kali baru dapat satu hadiah. Konsepnya seperti membeli NOMBOR EKOR. Ia menjadikan kanak-kanak menjadi ketagih hingga berhabisan duit belanja sekolah hanya untuk menikam.

Biasanya Tikam-Tikam ini dijual dikedai Cina di kampung. Tapi kerana ramai yang minat, kadangkala kedai Melayu pun turut menjual. 





Tekap Gambar atau Peta

9. Tekap lukisan pakai minyak masak


Main Galah (Jelon)

10. Galah panjang

  
  



Teksi Upeh

Inilah antara jenis permainan yang telah pupus dari tradisi kanak-kanak masyarakat Melayu. Punca utama ialah kesukaran untuk mencari pokok pinang dan upehnya serta proses permodenan yang mengubah gaya hidup kanak-kanak masa kini.
.

.


Lastik Burung

Permainan melastik burung juga sudah pupus dari tradisi masyarakat Melayu. Selain dari perubahan gaya hidup hasil dari wujudnya televisyen, telefon bimbit dan komputer, perubahan sikap dan keprihatinan terhadap sikap menyayangi haiwan juga menjadi faktor utama. Melastik burung ertinya membunuh dan menyiksa hidupan liar dan unggas. Selain dari itu, ia juga berkait rapat dengan kesedaran hukum agama  tentang dosa menzalimi haiwan.

Image result for lastik burung  
  



Meriam Buluh




Gasing Pangkah




  
  

. l


Layang-layang

ayang-layang buat pakai surat khabar
  
Image result for orang main layang layang  
Image result for orang main layang layang


Main Teng Teng


xx


  



Main Sembunyi-sembunyi (Delik-delik an)
(Polis Sentri)


police and thief




Main Skipping

x

  
Image result for main galah panjang  



Lastik Getah (Tagen)

vv
 


Main Tolop

vv


Serunya Main Perang-Perangan Pakai 'Ballili'


Main Guli

x

Image result for main galah panjang
Image result for main galah panjang  


Kejar Ayam

x








Tangkap belalang kunyit di rumput



Tanya mentadak macammana orang lain tidur


Tangkap pepatung (kinjeng) guna getah nangka


Tiup belon bueh sabun atau getah pokok jarak





pokok jarak


Minum Oren Raya





Malam Sabtu: Cerita Melayu 

  

Malam Selasa: Combat (Vic Morrow dan Rick Jason)






Autograf


  
Image result for buku autograf


Filem Kodak dan Ubat Gigi Colgate







Aiskrim Malaysia








Main tudung oren (Cepe)
Main batu seremban
Main tengteng (jengkek)


Papan Batu (Papan Tulis)


x






Naik Basikal


x






TV Hitam Putih


x





Radio Transistor


x





Belanja Sekolah


x



  




Air Badak


x




 








Oren Raya


x






Kad Pengenalan


x





Lampu Picit


x






Lampu Gas (Pam)


x





Lampu Sentir


x





Dapur Kayu


x





Serbuk Cap Kaki Tiga


x





Susu Cap Junjung


x



 


Asam Pipih


x





Geometri


x









.
.
.
.
.
.
.