.
.
.
AKU
ANAK JAWA JOHOR
MASA AKU KECIL, aku tak tau pun yang aku ni bangsa Melayu. Aku membesar dalam masyarakat Jawa. Kedua emak bapak aku keturunan Jawa. Hari-hari mereka bercakap bahasa Jawa. Dalam Sijil Kelahiran aku pun tertulis bangsa aku sebagai Jawa.
Sejak aku pandai bercakap, bahasa yang aku cakapkan ialah Bahasa Jawa. Masa aku mula belajar mengaji semasa berusia 5 atau 6 tahun, almarhum bapakku mengajar aku dan adik beradik aku mengaji gunakan Bahasa Jawa, malah sebutan huruf Qur'an pun ikut cara Jawa. "Alip, Be, Te, Tse..... Dal, Zal, Re, Ze, ...... Lam Alip, Ambiah, Yo. Bunyi "Be, Te" tu bukan macam bahasa Melayu Johor Riau sebut ape, kenape, biase (ejaan Englishnya beraper) tapi macam kita sebut perkataan 'tempe' atau 'satay'.
Hampir keseluruhan penduduk Kampung Parit Lapis Mahang (tempat aku dilahirkan) yang didiami oleh 60 buah rumah adalah berketurunan Jawa yang berkomunikasi 100% dalam bahasa Jawa. Bahasa Melayu hanya kedengaran semasa Khatib membaca Khutbah pada Hari Jumaat di Masjid. Itu pun sebut dengan slang Jawa. Kadangkala Ketua Kampung (Pak Lurah) membuat ucapan mengumumkan perihak urusan Kerajaan dalam Bahasa Melayu. Itu pun bercampur Jawa juga. Dalam kampung aku hanya ada dua keluarga keturunan Banjar.
Datuk aku sebelah bapak dan kedua-dua datuk/nenek sebelah emak datang dari tanah Jawa. Kecuali nenek sebelah bapak dilahirkan di Tanah Melayu. Keturunan datu/nenek aku di Jawat adalah dari Daerah (Kabupaten) Blora di Propinsi Jawa Tengah.
PROPINSI JAWA TENGAH
KABUPATEN BLORA
KEDATANGAN ORANG JAWA
KE TANAH MELAYU
Elok
juga kalau kita baca sikit cerita tentang sejarah kedatangan penduduk Indonesia
khususnya masyarakat Jawa ke Tanah Melayu.
Sejarah
kedatangan org Jawa...dulu sewaktu kedua-dua negara serumpun masih dijajah oleh
negara Barat. Blum ada nama "Indonesia" dan "Malaysia",
tidak ada imigresyen dan seluruh umat Nusantara bebas keluar masuk tanpa
sekatan. Kedatangan orang Jawa ke Tanah Melayu sama saja dengan perpindahan
mereka ke Sumatera atau ke Borneo. Ini bukan sahaja melibatkan etnik Jawa
tetapi juga etnik lain seperti Bugis, Minangkabau, Rawa, Kerinchi, Aceh,
Bawean, Madura, Banjar, Batak Mandailing. Di antara mereka akhirnya ada yang
terus menetap di sini. Salah satu sebabnya mungkin kerana pemerintahan
Inggeris waktu itu jauh lebih baik daripada Belanda. Kepadatan penduduk
di Pulau Jawa juga salah satu faktor kenapa org Jawa pada migrasi ketempat
lain.
Sebelum
pemerintahan Inggeris, penduduk dari kepulauan Nusantara telah berhijrah ke
Tanah Melayu. Mereka adalah dari keturunan (etnik) seperti Minangkabau, Acheh,
Bugis, Banjar dan Jawa.
Orang
Minangkabau dari Sumatera Barat telah berhijrah secara beramai-ramai ke Negeri
Sembilan pada abad ke-14. Orang Bugis dari Sulawesi Selatan telah datang ke
Tanah Melayu dan menetap di Selangor, Perak dan Johor. Orang Jawa berhijrah ke
Tanah Melayu pada awal abad ke-20 untuk bekerja sebagai buruh di ladang kopi,
getah dan juga di lombong-lombong bijih timah. Pada penghujung abad ke-19,
penghijrahan masuk orang Indonesia semakin meningkat. Hal ini disebabkan
keperluan buruh dalam sektor penanaman padi dan kopi diikuti oleh perkembangan
perusahaan bijih timah dan getah. Kedatangan mereka adalah disebabkan
oleh TIGA faktor utama.
Faktor
Politik. Tekanan politik oleh pihak penjajah (Belanda) dan kesukaran
menjalani kehidupan (kemiskinan) telah mendorong kemasukan orang-orang
dari Kepulauan Nusantara khususnya 'Jawa' ke Tanah Melayu. Sebagai contoh,
orang Jawa telah dikenakan Sistem Kultur (1830-1870) atau Sistem Tanaman Paksa.
Sistem ini telah menyebabkan rasa kurang senang orang-orang Jawa terhadap
pemerintahan Belanda. Pertambahan penduduk Indonesia yang tinggi juga
menyebabkan tanah pertanian di Jawa tidak cukup.
Faktor
Sosial. Penduduk di Indonesia terutamanya dari Pulau Jawa dan Sumatera
telah bertambah dengan pesat. Pertambahan penduduk yang tidak seimbang dengan
pertambahan keluasan tanah pertanian atau pun pengeluaran tanaman makanan telah
menyebabkan kemiskinan dan kemerosotan taraf hidup para petani.
Faktor
Ekonomi. Peluang ekonomi seperti sektor pertanian iaitu getah, padi,
kelapa dan lain-lain adalah pendorong utama kepada kemasukan orang-orang
Indonesia ke Tanah Melayu. Kestabilan politik di Tanah Melayu adalah lebih baik
jika dibandingkan dengan Indonesia juga merupakan faktor pendorong bagi
kemasukan orang Indonesia. Galakan pembesar-pembesar tempatan untuk mengerjakan
kawasan pertanian juga telah mendorong kepada lebih ramai kemasukan orang
Indonesia ke Tanah Melayu.
Sumbangan
Masyarakat Jawa. Persamaan dengan orang-orang Melayu di Tanah Melayu dari
segi bahasa, agama, adat resam dan sebagainya telah menyebabkan mereka dapat
menyesuaikan diri dengan keadaan di Tanah Melayu.
Orang
Indonesia turut menyumbangkan tenaga dalam perusahaan getah dan bijih timah di
samping dalam pertania seperti padi, kelapa, dusun buah-buahan dan sebagainya.
Kecenderungan dalam mengusahakan pertanian yang sama dengan tempat asal mereka
adalah pendorong kepada kedatangan orang Indonesia ke Tanah Melayu.
Tidak
ada satu sistem yang tertentu yang dilalui oleh orang Indonesia untuk datang ke
Tanah Melayu di mana mereka berusaha sendiri untuk datang ke sini.
Apa beza utama kedatangan orang kedatangan kaum Melayu keturunan Jawa dari Indonesia dari pulau-pulau di Indonesia ke Tanah Melayu dengan kedatangan kaum China dari Tanah Besar China dan kaum India dari Benua India?. Kedatangan kaum China dan India dibawa masuk oleh penjajah British untuk menjadi pekerja di lombong-lombong bijih timah dan ladang-ladang getah. Manakala kedatangan bangsa Indonesia (keturunan Jawa, Bugis, Banjar, Bawean dan Minang) adalah atas usaha sendiri untuk mencari kehidupan yang lebih baik.
Komposisi penduduk Keturunan Indonesia di Malaysia
Orang
Jawa. Orang Jawa merupakan orang Melayu yang paling banyak berhijrah ke
Tanah Melayu. Menjelang tahun 1930, terdapat 17,000 orang Jawa di Tanah Melayu
dan Singapura. Mereka bekerja sebagai buruh di lading kopi dan getah atau
lombong bijih timah. Kebanyakan orang Jawa terdapat di negeri Johor, Selangor
dan Perak. Jumlah penduduk keturunan Jawa di Malaysia sekarang hampir dua
juta orang. Antara tokoh-tokoh dari keturunan Jawa ialah Allahyarham Tun Sardon
bin Jubir (bekas Menteri dan bekas Gabenor Pulau Pinang), allahyarham Tan Sri
Muhammad bin Rahmat (bekas Menteri), allahyarham Datuk Hormat Rafie dan Datuk
Dr Khir Toyo (kedua-duanya bekas MB Selangor), Datuk Ahmad Zahid Hamidi
(Timbalan Perdana Menteri). Bekas TPM/MB Johor, Tan Sri Mukhyiddin Yassin
adalah keturunan Jawa/Bugis.
Orang
Banjar. Orang Banjar berasal dari Daerah Banjarmasin. Mereka mengusahakan
penanaman padi. Kebanyakan mereka mendiami kawasan-kawasan pinggir pantai dan
lembah-lembah sungai di Perak, Selangor dan Johor. Pada tahun 1931, bilangan
penduduk Banjar di Tanah Melayu ialah 45,382 orang dan kini (2017)
berjumlah 1.26 juta. Antara tokoh keturunan Banjar ialah Datuk Khaled
Nordin, Datuk Husni Hanadzlah, Tan Sri Ishak Baharom, Tan Sri Harussani
Zakaria, Tan Sri Hassan Azahari dan Tan Sri Nordin Kadri.
Orang
Bugis. Orang Bugis berasal dari Pulau Sulawesi membuka petempatan di
Selangor, Johor dan Perak. Mereka menjalankan kegiatan pertanian. Berbanding
dengan etnik Indonesia yang lain, etnik Bugis boleh dikatakan paling berjaya.
Dari kalangan bangsawan Bugis, mereka berjaya memasuki keluarga istana
raja dan akhirnya mengambilalih pemerintahan di beberapa negeri di Tanah
Melayu. Sultan Selangor dan Sultan Johor sekarang adalah dari keturunan
Bugis. Selain dari itu, Perdana Menteri kedua Malaysia, Tun Abdul Razak (sudah
pasti anaknya Mohd Najib, Perdana Menteri ke 6) juga adalah dari keturunan
Bugis.
Orang
Bawean (Boyan). Orang Boyan berasal dari Pulau Boyan atau Bawean telah
menetap di bandar-bandar seperti Singapura, Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Pulau
Pinang. Mereka mahir dalam pemeliharaan kuda lumba. Jumlah suku Bawean di
Malaysia sukar diperolehi kerana sebahagiannya dianggap sebagai orang Jawa.
Jumlahnya tidak melebihi 50,000 orang.
Orang
Minangkabau. Orang Minangkabau dari Sumatera menetap di Negeri Sembilan.
Kebanayakan mereka terlibat dalam kegiatan perniagaan dan pertanian. Jumlah
penduduk Malaysia keturunan Minang lebih kurang 540,000. Antara tokoh
negara kita dari keturunan Minang ialah Tan Sri Rais Yatim dan allahyarham Tan
Sri Abdul Samad Idris.
Orang
Acheh. Etnik Acheh ramai terdapat di negeri Kedah kerana kedudukan negeri
ini yang paling hampir dengan Negara Acheh. Duhulu Acheh pernah mempunyai
kesultanan yang kuat dan pernah beberapa kali berperang dengan negeri-negeri di
Tanah Melayu. Sebilangan dari anggota tentera Acheh ini telah menetap di Tanah
Melayu. Jumlah penduduk Malaysia keturunan Acheh lebih kurang
120,000. Antara tokoh-tokoh nasional Malaysia dari keturunan Acheh
ialah Tan Sri Sanusi bin Jonid (bekas Menteri dan Menteri Besar Kedah), Prof Tan
Sri Ismail Hussein (tokoh akademik), allahyarham Tan Sri P.Ramlee dan
alalhyarham Tan Sri Siekh Mohd Salim (artis).
MALAYSIA sekarang wajib berterima kasih kepada penduduk atau warganegara keturunan bangsa Indonesia kerana sekiranya tiada penghijrahan mereka dari Indonesia, pola penduduk negara Malaysia sekarang sudah tentu amat jauh berbeza. Mungkin Bumiputera Melayu tidak sampai 40% dari jumlah penduduk Malaysia.
Bilangan
Penduduk Orang Indonesia
Pada
tahun 1947, bilangan penduduk Indonesia di Tanah Melayu adalah lebih kurang
307,150 orang. Daripada jumlah ini, 60% terdiri daripada orang Jawa.
Setelah
Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, peratusan penduduk etnik
Indonesia di Tanah Melayu tidak lagi mempunyai statistik kerana mereka telah
dianggap sebagai 'BANGSA MELAYU,'. Jumlah penduduk bangsa Melayu
(termasuk keturunan Indonesia) ialah 2,427.834 orang iaitu 49.8% daripada
jumlah keseluruhan penduduk Tanah Melayu.
Batu Pahat adalah daerah dalam Negeri Johor (mungkin juga Malaysia) yang paling ramai mempunyai penduduk masyrakat Jawa. Selain dari wujudnya budaya 'Jawa' dan meluasnya Bahasa Jawa yang digunakan oleh penduduk di daerah ini, banyak nama kampong yang diambil sempena dari nama orang Jawa. Mungkin nama-nama inilah yang membuka atau meneroka kampong ini waktu mereka berhijrah ke Tanah Melayu. Ini dapat dibuktikan dengan nama-nama kampong berikut:
Parit
Karjo
Parit
Karjan
Parit
Warijo
Parit
Sumarto
Parit
Semarang (sebuah bandar di Pulau Jawa)
Parit
Sonto
Parit
Samijan
Parit
Samion
Parit
Markom
Parit
Sikon
Parit
Kasan
Parit
Simin
Parit
Karimun
Parit
Rejo Sari
Parit
Madirono
Parit
Mastar
Parit
Kalil
Parit
Simoh
Parit
Hj Salleh Kairon
Parit
Bingan
Parit
Sairing
Parit
Hj Kasnawi
Parit
Tariman
dan lain-lain lagi nama kampung yang mengambil sempenannama-nama peneroka yang namanya sama seperti nama Melayu tapi sebenarnya mereka adalah keturunan Jawa seperti Parit Kadir, Parit Hj Hassan, Parit Kasim, Parit Salleh, Parit Shuib, Parit Hj Mahmud, Parit Hj Idris dan Parit Hj Ali.
BUDAYA MASYARAKAT JAWA
Di
Malaysia penempatan masyarakat keturunan Jawa bertumpu di bahagian pantai Barat
Semenanjung seperti Batu Pahat dan Muar (Johor), Melaka, Kuala Langat, Klang,
Kula Selangor, Tanjung Karang dan Sabak Bernam (Selangor) serta Bagan Datuk di
Perak. Masa aku bertugas di Kuching pada
tahun 1981-1983, aku dapati ramai juga penduduk keturunan Jawa di sana,
khususnya di kawasan Pekan Batu 6, jalan arah ke Serian.
Dalam
masyarakat majmuk di negara kita, pelbagai jenis kebudayaan dan kesenian ada
pada masyarakat masing-masing. Kedatangan masyarakat Jawa ke tanah air kita
terutamanya di selatan Semenanjung beberapa kurun yang lalu telah membawa
banyak kesenian yang kini hampir dilupakan, dibawa oleh arus kemewahan
teknologi moden.
Banyak
kesenian masyarakat Jawa seperti kuda kepang, wayang kulit, ketoprak, ludruk,
angklong, barongan, pencak silat dan kempling hampir dilupakan oleh generasi
baru kerana usaha-usaha untuk memeliharanya tiada.
Kesenian
itu sesetengahnya masih hidup lagi terutama di kampung-kampung yang dihuni oleh
masyarakat Jawa di mana generasi tua masih ada.
Permainan
Kuda Kepang
Permainan
kuda kepang ialah tarian pahlawan berkuda yang berasal dari Jawa. Ia turut
dibawa oleh penghijrah ke Tanah Melayu. Permainan ini kini merupakan salah satu
permainan rakyat di Indonesia dan Malaysia, khususnya di negeri Johor, dan
biasa dimainkan di majlis perkahwinan atau di majlis keramaian.
Kuda
kepang biasanya dipersembahkan di tempat terbuka atau di atas pentas yang besar.
Sebelum tarian bermula, Tok Bomoh akan membakar kemenyan dan membaca jampi
untuk memberikan tenaga kepada kuda-kuda. Beliau menggunakan telur mentah,
bunga, rumput dan air untuk persembahan. Dikawali oleh seorang
"danyang" yang melecutkan pecut untuk menentukan rentak tarian,
setiap penari akan naik ke atas kuda masing-masing. Apabila muzik mula bergema,
penari-penari yang dipimpin oleh "danyang" itu masuk ke gelanggang.
Rentak muzik bermula dengan perlahan dan agak membosankan. Setiap penari akan
menunggang dan memacu kuda menurut pola yang ditentukan oleh rentak dan irama
lagu itu.
Ketika
muzik menjadi lebih pantas, kuda-kuda akan menderap dengan lebih laju. Kekadang
pihak penganjur akan merentang kain licik untuk pemain menitinya. Penari-penari
boleh melakukan pergerakan yang aneh dan luar biasa seperti bersilat
melompat-lompat setinggi enam kaki dan sebagainya. Semasa penari dalam keadaan
sedemikian, bunyi-bunyian yang mengiringi tarian ini akan bertambah rancak.
Kononnya jika alunan muzik tidak rancak, penari-penari akan akan menerkam atau
menendang pemain muzik seakan-akan kuda yang sedang berang.
Penari-penari
menari selama dua jam sehingga mengalami keadaan bersawai, terpukau dengan
kehebatan pergerakan-pergerakan mereka. Ketika mabuk, mereka kekadang akan
bermimpi menunggang kuda yang benar sambil menari-nari dengan iringan muzik.
Disebabkan itu, mereka mencuba mengejar muzik itu. Keadaan ini dipanggil
"naik syeh". Jika keadaan bertambah liar dan tidak dapat dikawali,
Tok Bomoh akan mengarahkan pengawal-pengawal yang ditempatkan di setiap sudut
gelanggang untuk menangkap dan merebahkan mereka ke tanah, dan seterusnya Tok
Bomoh akan membaca jampi untuk memulihkan mereka.
Sebagai
pantang larangan dalam permainan kuda kepang, pemain-pemain tidak boleh diacah
semasa dalam permainan atau ketika sedang mabuk kerana ditakuti akan melarat
dan menjadikan keadaan tidak terkawal. Pemain-pemain juga tidak boleh melihat
kain merah kerana ini merupakan pantang larangan semulajadi. Selain itu,
pemain-pemain juga tidak boleh terlihat kaca kerana takut bahawa mereka
akan makan kaca itu.
Pakej permainan kuda kepang akan lebih menarik jika ada 'barongan' (naga)dan 'pentul' (Pak Lawak).
Kompangan
Kompang adalah sejenis alat muzik yang dipercayai berasal dari Tanah Arab. Ia di bawa masuk melalui Tanah Jawa. Ia telah menjadi muzik tradisional yang diterima di seluruh Malaysia. Kalau dulu kompang hanya digunakan dalam majlis perkahwinan, khususnya menyambut dan mengiringi kedatangan pengantin, kemudian pengantin duduk di atas kerusi di halaman (ada silat pengantin) dan hinggalah pengantin duduk di atas pelamin.
SILAT PENGANTIN
Kempelingan
Kempling merupakan salah satu kesenian masyarakat Jawa yang telah wujud sejak dahulu lagi dan kini hampir dilupakan oleh masyarakat itu sendiri tanpa ada inisiatif untuk menghidupkannya agar tidak pupus dari ingatan generasi yang ada. Kesenian kempling ini pada kebiasaannya dipersembahkan di majlis-majlis keramaian seperti majlis berkhatan, perkahwinan, Maulidur Rasul, menyambut kelahiran bayi, potong jambul dan sebagainya.
Pada
dasarnya, kumpulan kempling ini ditubuhkan sebagai kesenian hiburan masyarakat
Jawa kerana pada ketika itu tiada alat-alat hiburan seperti radio dan
televisyen. Selain itu, dengan adanya kumpulan kempling di sesebuah kampung,
masyarakatnya sama ada golongan tua atau muda dapat disatukan dan berkumpul
mempelajari kesenian nenek moyang mereka.
Permainan
kempling ini mempunyai unsur-unsur keagamaan yang memuji-muji kebesaran Allah
SWT dan Rasul-Nya, Nabi Muhammad SAW. Nazam atau lirik bagi permainan kempling
ini berpandukan kepada berzanji atau rawi.
Terdapat
enam jenis alat permainan kempling yang mempunyai bunyi dan fungsi yang
berlainan. Alatan itu ialah jidur, gendang, karon, kempling dan dua buah
kempol. Kesemua alat-alat ini diperbuat dari kulit kambing manakala baluhnya
daripada kayu. Kombinasi keenam-enam alatan kempling ini melahirkan satu
bunyian yang indah dan menarik. Ada ketikanya, ia dapat didengar sehingga
beberapa kilometer terutama pada waktu malam.
Sebenarnya
permainan kempling tiada had masa yang tertentu tetapi ia memerlukan masa yang
agak panjang bergantung kepada berapa lagu dan bab di dalam berzanji.
Pada
kebiasaannya, permainan kempling ini dimainkan pada waktu malam dan akan
membawa ke pagi. Ia juga boleh dimainkan atau dipersembahkan pada waktu siang
atau malam mengikut kehendak tuan rumah. Mereka akan bermain secara
bergilir-gilir dan berjaga dari malam hingga ke pagi atau dipanggil "lek-lek'an" dalam
bahasa Jawa. Permainan ini sebenarnya mempunyai peranan sampingan itu menghibur
dan menemani orang kampung atau penanggah yang berkerja keras sepanjang malam
itu bagi menyediakan juadah/masakan untuk majlis pada keesokan harinya.
Masyarakat
dahulu yang tinggal di desa-desa menggunakan kesenian seumpama ini untuk
memupuk semangat kerjasama dan muhibah sambil berbincang mengenai masalah yang
dihadapi oleh penduduk kampung itu. Untuk itu, bagi memelihara kesenian
tradisional ini agar ia terus wujud dan kekal sebagai kesenian warisan,
generasi muda perlulah berusaha untuk mewarisinya.
Pihak
yang bertanggungjawab dalam bidang ini perlu sama-sama mengambil daya usaha
tertentu demi kesinambungan kesenian tradisional ini supaya tidak luput dibawa
arus kemodenan dan kebudayaan liar.
Angklong
Semasa aku berada dalam Tingkatan 3 di sekolah menengah (STMI), sekolah aku sangat aktif dalam sktiviti kebudayaan. Macam-macam aktiviti seperti pencak silat dan kumpulan angklong ditubuhkan. Kebetulan antara anak murid sekolah aku mempunyai ayah yang akif dalam bidang kesenian di daerah Batu Pahat. Contohnya Wak Suraji Pangat (ayah kepada Saadon Suraji, Ketua Kampung Punggur Darat - juga seorang guru silat), Wak Sawi (ayah kepada Katran - my classmate). Mereka banyak membantu sekolah dalam melaksanakan aktiviti berkenaan.
Angklong merupakan
sejenis alat muzik yang diperbuat daripada buluh dalam kategori
idiofon. Ia lazimnya terdiri dari dua hingga empat tiub yang diikat pada rangka
yang dikenali sebagai 'ancak'. Angklung biasanya digetarkan agar ia berlaga
antara dua bahagian. Angklung tidak dipukul tetapi ia menghasilkan bunyi
apabila kedua bahagian alat muzik ini berlaga ketika ia digetarkan.
Muzik
Angklung bermula dari Jawa Barat. Alat muzik ini merupakan alat muzik
perkembangan darng dan kemudian diciptamula sebagai muzik persembahan
untuk Dewi Seri, yakni dewi hal-ehwal percucuk tanaman. Muzik ini digunakan
pula dalam usaha menjana kemerdekaan Indonesia sebagai muzik penyemangat
khalayak ramai untuk mendukung usaha berkait.
Pada
1908, kumpulan tertentu membawa muzik ini diperluaskan hingga ke seluruh
Asia Tenggara meliputi,Semenanjung Tanah melayu dan Thailand. Angklung
biasanya terdiri daripada ancak (rangka buluh) dengan sepasang atau lebih tiub
buluh yang menggelunsur dalam ancak tersebut. Tiub ini mempunyai panjang yang
berbeza dan dipotong satu pertiga pada bahagian atas. Hujung kedua bahagian
ditutup dengan penyumbat. Dua unjuran terpacak keluar dan dipasangkan dengan
longgar kepada slot tiub melintang.
Kedua
tiub disuaikan berbeza satu oktaf setiap satu (tiga tiub boleh membentuk dua
oktaf atau satu kord). Apabila digetarkan, gegaran tibu menghentam dasar dan
menghasilkan nada. Disebabkan setiap alat hanya menghasilkan satu nada, ia
memerlukan sekumpulan angklung bagi menghasilkan irama yang lengkap.
Ludhruk
Ludhruk adalah kesenian drama tradisional dari Jawa Timur. Huruf 'd' dalam perkataan ludhruk hendaklah disebut seperti huruf Jawi 'dhot'. Ludhruk merupakan suatu drama tradisional yang diperagakan oleh sebuah grup kesenian yang di gelarkan disebuah panggung dengan mengambil cerita tentang kehidupan rakyat sehari-hari, cerita perjuangan dan lain sebagainya yang diselingi dengan lawakan dan diiringi dengan gamelan sebagai musik.
Dialog/monolog
dalam ludruk bersifat menghibur dan membuat penontonnya tertawa, menggunakan
bahasa khas Surabaya, meski kadang-kadang ada bintang tamu dari daerah lain
seperti Jombang, Malang, Madura, dan dengan logat yang berbeda. Bahasa lugas
yang digunakan pada ludruk, membuat dia mudah diserap oleh kalangan non intelek
(tukang becak, peronda, sopir angkutan umum, etc).
Ludruk
berbeda dengan ketoprak dari Jawa Tengah . Cerita ketoprak sering diambil
dari kisah zaman dulu (sejarah maupun dongeng), dan bersifat menyampaikan pesan
tertentu. Sementara ludruk menceritakan cerita hidup sehari-hari (biasanya)
kalangan wong cilik.
Berzanji dan Marhaban
Berzanji atau Barzanji (Jawa sebut 'Bejanjen) ialah suatu doa-doa, puji-pujian dan penceritaan riwayat Nabi Muhammad s.a.w. yang dilafazkan dengan suatu irama atau nada yang biasa dibacakan ketika majlis aqiqah, khatan, perkahwinan dan Maulidur Rasul. Isi berzanji menceritakan tentang kehidupan Nabi Muhammad, yang disebutkan secara berturutan mengenai salasilah keturunannya, zaman kanak-kanak, remaja, pemuda sehingga diangkat menjadi rasul. Di dalamnya juga mengisahkan sifat-sifat mulia yang dimiliki Nabi Muhammad, serta pelbagai peristiwa untuk dijadikan teladan umat manusia.
Nama
Berzanji diambil dari nama pengarangnya yaitu Syekh Ja'far al-Barzanji
bin Husin bin Abdul Karim. Beliau lahir di Madinah pada tahun
1690 dan meninggal dunia pada tahun 1766. Barzanji berasal dari nama sebuah
tempat di Kurdistan, Barzinj. Karya tersebut sebenarnya berjudul 'Iqd
al-Jawahir (dalam Bahasa Arab bererti kalung permata) yang disusun
untuk meningkatkan rasa kecintaan kepada Nabi Muhammad saw, meskipun kini nama
penulisnya yang lebih dikenali.
Pembacaan
Berzanji pada umumnya dilakukan di majlis-majlis dengan niat untuk mendapat
keberkatan. Misalnya pada waktu kelahiran bayi, mencukur rambut bayi (aqiqah),
acara khatan, perkahwinan dan sebagainya. Di masjid-masjid perkampungan,
biasanya jemaah duduk secara bersila. Bacaan Berzanji dialunkan secara bergilir
seorang demi seorang sambil disahuti oleh jemaah lain dengan kalimah 'ALLAH'.
Di
Malaysia, terdapat juga adat pembacaan Berzanji yang dilakukan secara
bersama-sama dengan bayi yang baru lahir dicukur rambutnya dalam bulatan oleh
Imam dan ahli keluarga terdekat. Sementara baju atau kain orang-orang yang
sudah memegang bayi tersebut, kemudian diberi titisan minyak wangi.
Dewasa
ini, bacaan berzanji semakin berkurangan walaupun Buku Berzanji masih mudah
didapati.
Rewangan
Di kampung dahulu, kalau majlis perkahwinan, tak ada istilah 'catering' seperti sekarang. Semua dibuat secara gotong royong. Bangsal tempat makan tetamu serta pinggan-mangkuk adalah hak orang-ramai (barang kongsi). Seminggu sebelum majlis diadakan, gotong royong untuk mengusung bangsal dan mengangkut pinggan-mangkuk akan bermula. Guna basikal. Dua tiga orang saja yang ada motorsikal. Setiap rumah mesti ada wakil. Kanak-kanak cukup suka masa ni, menyibuk (membantu).
Inilah rupa bangsal tempat tetamu makan dalam kenduri kahwin dulu-dulu
Semasa
majlis kenduri kahwin, paling seronok jadi penanggah. Penanggah ialah melakukan
kerja secara sukarela membantu tuan rumah semasa majlis perkahwinan. Tukang
masak biasanya telah ada orangnya, pakar masak nasi minyak dalam kampung itu.
Kerja tukang masak tak akan ada yang mengacau, dia saja yang tahu sukatannya.
Yang lain cuma bantu dia membasuh beras dan jaga kayu api sahaja.
Waktu
menyembelih, menyiang (bulu), memotong dan membasuh ayam, walaupun kerja agak
kotor dan bau hanyir, tetap ada keseronokannya. Kumpul tongkeng ayam untuk
dibakar. Patut la orang tua-tua tak bagi budak-budak makan tongkeng ayam! Sodap
rupanyeeeeee.
Kerja
penanggah bermula pada malam sebelum hari kenduri. Malam itu semua pemuda
kampung akan datang untuk mengupas/memotong bawang, kentang, daging, dan
rencah-rencah bahan masakan. Kadang kala menggoreng ayam pun bermula pada malam
ini. Seronoknya malam ini ialah dapat mengintai anak-anak dara yang berkerja di
dalam rumah. Peluang untuk menatap muka adalah semasa menyerahkan dulang-dulang
minuman/kueh untuk hidangan penanggah.
Hari sebenar, kerja penanggah bermula awal pagi. Memasak nasi dan lauk-pauk. Penanggah dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil seperti pembuat air minuman, pengangkat hidangan, pencuci pinggan-mangkuk, pembahagi bungkusan untuk tetamu (Jawa = berkat). Penanggah juga bertugas membungkus berkat yang perlu diselesaikan sebelum ketibaan tetamu.
Walaupun
kerja pencuci pinggan kotor adalah dianggap paling kotor, tapi ia tetap seronok
sebab mana-mana lauk (khususnya ayam) yang tak abis, masa tu la nak melantak
puas-puas.
'Rewang'
or gotong-royong' is one of the uniqueness in Jawa community. This show the
'spirit of cooperation'or team work among the villagers. 'Rewang' can be in big
scale or small scale. The big scale is normally happened either during wedding
ceremony or 'kenduri kahwin'. And, the smaller scale 'rewang' for 'majlis
khatan', 'cukur jambul' or other 'kenduri'. Normally, each kampong in Johor is
divided into 2 or three sector. I depend on the size of the kampong. The
easiest way how to indicate the number of sector in that kampong is to know how
many 'surau' in that kampong. Three 'suraus' mean 3 sectors. Each sector
consists of 30-40 houses.
The 'rewang' involved the the whole family who stay in that sector. The man (the adult only) will work outside the house start from the day they erecting the 'bangsal' or tentage, preparing the cooking materials, cooking, washing dishes, entertaining the guesses until the end of the ceremony and put the bangsal down. It was like a feast. The beauty of 'rewang'is all are working voluntarily. After all the guesses went home, they (the rewang group' will pack their own food (we call in 'berkat') to take home.
In
normal 'kenduri', only the population of the sector will be invited. Normal
'kenduri' such 'kesyukuran, arwah, bersunat atau berkhatan' etc.
kebanyakan orang kampungku yang ada dalam gambar ini telah pulang ke rahmatullah, seperti Wak Es (Taharim bin Sardi), Lek Bajuri Hj Yusof, Lek Sarmodan, Lembek dan Ani (Rohani). Yang nampak macam orang bujang tu sekarang dah nak bercucu.
Le'le'an
Kene
sebut betul-betul -bunyi 'e' Melayu dengan 'e' Jowo. Le'le'an berasal
dari perkataan 'melek' atau celik atau bersengkang mata. ('me' dibunyikan
dengan 'e' tanda (e pepet) manakala 'lek' dibunyikan dengan e taling). Jadi
le'le'an bermakna 'tidak tidur beramai-ramai'.
Le'le'an
ini adalah sebahagian dari tradisi rewang, cuma ia mempunyai bidang dan waktu
tersendiri. Tradisi ini berlaku pada malam sebelum majlis kenduri perkahwinan.
Kalau majlis hari Ahad, maknanya Sabtu malam Ahad itu, masyarakat kawasan
kariah tersebut akan mula bergotong royong selepas waktu isyak. Malam
itu kaum Adam bertugas menyediakan bahan masakan seperti memotong bawang, cili,
kentang, nenas, lobak dan lain-lain. Satu kumpulan lain akan memotong daging
ayam/lembu dan menggoreng ayam untuk di masak (apa- jenis masakan pun) pada
esok pagi. Ikan atau ayam atau daging perlu digoreng lebih awal kerana
kalau tunggu esok, daging akan berbau (mula nak busuk).
Kaum
Hawa pula bergotong royong di dalam rumah, menyediakan pelamin, mengemas rumah,
menyediakan kueh mueh untuk dihidangkan esok. Mereka sama-sama bersengkang mata
demi untuk membantu jiran atau saudara sekampung. Biasanya tradisi
le'le'an ini akan selesai antara jam 2 hingga ke 4 pagi, tertakluk kepada saiz
majlis. Dan, keesokan paginya mereka akan datang lagi untuk kerja masak
memasak.
Beginilah
kuatnya semangat setiakawan dan silaturrahim dalam masyarakat Jawa, yang masih
kekal hingga ke hari ini. Namun tradisi le'le'an ini sudah semakin
pupus kerana tuan rumah menggunakan khidmat 'catering', yang tidak
memerlukan kerja memasak dan penanggah dan kemas mengemas - semuanya
dilaksanakan oleh pemilik catering.
Melenggang
Perut
Adat melenggang perut kebanyakannya lebih difahami masyarakat Melayu di selatan semenanjung manakala di sebelah utara semenanjung lebih dikenali dengan panggilan kirim perut. Adat ini ialah suatu adat yang dijalankan ke atas seorang isteri yang telah genap tujuh bulan hamil dan ia bertujuan untuk meletakkan kedudukan bayi di dalam perut di tempat yang sepatutnya, iaitu bahagian kepala di pintu rahim. Ini penting bagi memudahkan si ibu bersalin dan bayi tidak kelemasan di dalam perut. Maka pada masa itu, bidan akan dipanggil untuk memeriksa dan menentukan isteri yang hamil itu betul-betul telah genap tujuh bulan hamil atau belum cukup bulan lagi. Jika didapati sudah genap tujuh bulan isteri itu hamil, maka mulailah bidan itu diupah untuk melangsungkan adat melenggang perut ini. Kelengkapan yang mustahak perlu disiapkan untuk menjalankan adat ini. Antara kelengkapan tersebut disediakan adalah seperti berikut:
•
Tujuh helai kain yang berlainan warna.
•
Satu gantang beras.
•
Sebiji buah kelapa.
•
Beberapa urat benang.
•
Satu batang damar.
•
Sedikit minyak kelapa atau minyak urut.
•
Beberapa batang lilin.
•
Satu tepak sirih, yang lengkap dengan isinya.
•
Pengeras wang sebanyak lima suku ($1.25) di dalam tepak itu.
sumber: girlish87.blogpot.com
Setelah
semua barang tersebut disediakan, tok bidan akan menjalankan adat melenggang
perut seperti berikut:
Mula-mula
tok bidan membentangkan ketujuh-tujuh helai kain berwarna itu secara melintang
sehelai demi sehelai. Ibu yang hamil itu akan dibaringkan di atas
lapisan-lapisan kain tersebut. Kemudian, perut ibu itu akan diurut dengan
minyak kelapa atau minyak urut secara perlahan-lahan.
Selepas
itu, kelapa yang sudah dikupas tersebut akan diguling-gulingkan secara
perlahan-lahan di atas perut ibu itu ke atas dan ke bawah sebanyak tujuh kali
dan pada kali yang ketujuh itu, kelapa itu akan dilepas serta dibiarkan jatuh
bergolek daripada perut ibu itu sambil diperhatikan oleh tok bidan itu. Tok
bidan akan memerhatikan bagaimana kedudukan muka atau mata kelapa itu setelah
berhenti bergolek. Jika mata kelapa itu menghala ke atas, ibu itu akan beroleh
anak lelaki, dan jika ia menghala ke bawah, anak perempuan akan dilahirkan.
sumber: aniqmy.blogspot.com
Setelah
itu, sebelah tangan tok bidan akan memegang satu hujung kain lapisan atas
sekali dan dengan tangannya yang sebelah lagi, dipegangnya hujung yang satu
lagi. Kemudian kain itu diangkatnya sedikit sambil dilenggang-lenggangkan badan
ibu itu. Dari sinilah terbitnya panggilan Lenggang Perut itu. Selepas itu, kain
itu ditarik keluar daripada bawah badan ibu tersebut. Perbuatan ini akan
dilakukan sehingga habis ketujuh-tujuh helai kain itu dikeluarkan dari bawah
pinggang ibu tersebut. Kain yang di bawah sekali akan diberikan kepada tok
bidan bersama-sama dengan kelapa, beras, damar, sirih pinang beserta dengan
wang pengeras lima suku di dalam tepak sirih itu.
Biasanya,
pada hari melenggang perut akan diadakan kenduri kecil-kecilan yang akan
dihadiri oleh orang tua-tua dan kaum keluarga yang rapat. Pada masa kenduri itu
berlangsung, si ibu yang akan melenggang perut itu akan dipakaikan dengan
pakaian yang baru dan cantik.
Upacara
Turun Tanah
Upacara
Turun Tanah adalah salah satu upacara adat budaya Jawa untuk anak
yang berusia 8 bulan (pitung
lapan) di daerah lain di Indonesia juga dikenal
upacara adat turun tanah ini dengan istilah yang berbeda. Upacara ini
mewujudkan rasa syukur karena pada usia ini si anak akan mulai mengenal alam
disekitarnya dan mulai belajar berjalan.
BIASANYA TANGGA DIBUAT DARI BATANG TEBU
Nasi
Ambeng dan Berkat
Masyarakat
Jawa adalah sebilangan komuniti masyarakat Melayu Malaysia yang pada asalnya
berasal dari Tanah Jawa Indonesia sekarang menjadi Rakyat Malaysia , turun
temurun dan beranak, cucu, cicit.
Nasi Ambeng adalah tradisi makanan masyarakat Jawa apabila mengadakan kenduri sambutan kelahiran, doa selamat atau Arwah. Nasi Ambeng di letak dalam sebuah dulang besar (talam) dengan di hiasi lauk aslinya yang terdiri daripada serunding, ikan kering (gereh) dari jenis bulu ayam kacang tanah, sambel goreng dan lauk utamanya adalah ayam kukus (engkong) dan sayuran kacang panjang.
Nasi Ambeng adalah tradisi makanan masyarakat Jawa apabila mengadakan kenduri sambutan kelahiran, doa selamat atau Arwah. Nasi Ambeng di letak dalam sebuah dulang besar (talam) dengan di hiasi lauk aslinya yang terdiri daripada serunding, ikan kering (gereh) dari jenis bulu ayam kacang tanah, sambel goreng dan lauk utamanya adalah ayam kukus (engkong) dan sayuran kacang panjang.
Bagi
sedulang nasi ambeng biasanya untuk keperluan 4-6 orang tetamu. Pada majlis
kenduri biasanya ia dibahagi rata untuk dibawa pulang oleh tetamu dan dimakan
bersama keluarga. Bahagian ini disebut Pancal - ( Membahagi nasi ambeng).
Bila dah dibungkus ia dinamakan BERKAT.
Konsep nasi ambeng amatlah unik dimana ianya menerapkan persepakatan dan perpaduan dalam kekeluargaan dan kemasyarakatan tidak mengira pangkat dan darjat . Tiada beza membeza jenis makanan bagi si miskin atau si kaya. Malah mengikut satu sumber, kesan air tangan (chemistry) yang sama-sama makan dalam satu dulang boleh menghasilkan satu ramuan kasih sayang dan saling menyayangi. Dari segi kemasyarakatan ia mewujudkan satu masyarakat yang saling membantu, berkerjasama, berkompromi, kesamarataan dalam menjalani kehidupan bermasyarakat.
Konsep nasi ambeng amatlah unik dimana ianya menerapkan persepakatan dan perpaduan dalam kekeluargaan dan kemasyarakatan tidak mengira pangkat dan darjat . Tiada beza membeza jenis makanan bagi si miskin atau si kaya. Malah mengikut satu sumber, kesan air tangan (chemistry) yang sama-sama makan dalam satu dulang boleh menghasilkan satu ramuan kasih sayang dan saling menyayangi. Dari segi kemasyarakatan ia mewujudkan satu masyarakat yang saling membantu, berkerjasama, berkompromi, kesamarataan dalam menjalani kehidupan bermasyarakat.
Bagi generasi akan datang, semuga akan mula bertitik tolak semula kepada asalnya, bagi usaha mengembalikan keaslian tradisi NASI AMBENG ini.
Source: http://ms.shvoong.com/social-sciences/education/1990798-nasi-ambeng/%20
LAIN-LAIN MAKANAN TRADISI JAWA
1. SOTO
2. LONTONG
3. TEMPE
4. TIWOL/KETIWOL
5. GETUK UBI
6. LOPES
7. KUAH LODEH
8. SAMBAL GORENG JAWA
9. OPAK UBI
10. KEREPEK UBI
12. KEREPEK PISANG
13. REMPEYEK/KETUMPI
13. REMPEYEK/KETUMPI
13. BOTOK
14. LEMPENG
15. IKAN PINDANG
15. IKAN PINDANG
Makanan di atas ada yang telah dilupai, ada yang masih kekal seperti dulu, ada yang ditambah baik ada yang dikomersilkan dan menjadi popular di seluruh negara.
WONG WEDOK MANGAN BOTOK
WONG LANANG MANGAN TEMPE
WES SUWI ORA KEPETUK
NEK KEPETUK AREP KAPAKNE
.
Kajian
Etnik Jawa di Malaysia
PENDAHULUAN
Malaysia
merupakan sebuah negara yang mempunyai rakyat
berbilang kaum dan etnik. Terdapat tiga kaum terbesar di Malaysia iaitu
Melayu, Cina dan India. Di dalam kelompok kaum tersebut terdapat pelbagai
pecahan etnik yang sudah semestinya mempunyai pelbagai budaya, bahasa,
kepercayaan dan adat resam yang tersendiri.
Dalam
tugasan ini, saya memilih etnik Jawa kerana ayah dan ibu saya berketurunan Jawa
Ponorogo. Tugasan ini membicarakan etnik
Jawa meliputi aspek bangsa,struktur masyarakat, bahasa, kepercayaan, adat resam
dan jantina.
Semua
penduduk yang tinggal di kampung saya iaitu Parit Sikon Darat, Parit Raja ,
Batu Pahat berketurunan Jawa. Sebahagian besar mereka merupakan Jawa Ponorogo manakala selainnya
Jawa Megelan. Mereka bekerja sebagai pekebun kelapa sawit , bertukang dan ada
juga yang bekerja di kilang industri.
Sehingga
kini kami masih menggunakan bahasa Jawa sebagai bahasa perhubungan. Selain mempunyai masakan Jawa yang menjadi
kebanggaan seperti “sambel godok” dan “pecel leley”, kami juga mengamalkan adat
resam serta kebudayaan tersendiri. Ianya menjadikan keturunan kami unik dan
istimewa.
Kerukunan
hidup bermasyarakat menjadikan kampung tempat tinggal kami aman, damai dan
ceria. Berkat kerjasama dan hidup bermuafakat, kampung kami pernah dicalonkan
sebagai penerima anugerah Kampung Terindah Desa Wawasan peringkat negeri.
Kami bangga menjadi anak Jawa dan sentiasa
berusaha untuk mengekalkan identiti agar tidak hilang ditelan zaman.
“Tak
Kan Jawa Hilang Di Dunia”
Pengenalan
Bangsa Jawa
Orang
Jawa dari segi zahirnya, berkulit sawo matang, berbadan sederhana besar serta
tegap dan selalu berlemah lembut serta berbudi bahasa. Etnik Jawa merupakan
sebahagian daripada kelompok Melayu yang terdapat di Malaysia dan sudah lama
bertapak di sini.
Pada
masa ini, penempatan orang Jawa tertumpu di bahagian barat Semenanjung Malaysia
terutama di barat Johor, Selangor dan Perak. Dipercayai, tempat yang mula-
mula diduduki adalah di kawasan Padang,
Parit Jawa, Muar.
Orang
Jawa berhijrah ke Tanah Melayu pada awal abad ke-20 untuk bekerja sebagai buruh
di ladang kopi, ladang getah dan juga di lombong - lombong bijih timah.
Kedatangan mereka ke Tanah Melayu bukan sahaja untuk bekerja di ladang tetapi
juga dipengaruhi oleh faktor ekonomi, politik dan sosial.
Menurut
Wikipedia , kebanyakan imigran Jawa yang datang ke Tanah Melayu berasal dari
beberapa buah daerah di Pulau Jawa seperti di Jawa Barat, Jawa Tengah dan Jawa
Timur seperti dari kawasan Madiun,Ponogoro, Kudrejo, Lebumin, Demek dan
Magelan.
Sejarah
mengatakan bahawa,imigran Jawa berhijrah ke beberapa pulau lain sebelum datang
ke Tanah Melayu. Antara pulau yang menjadi kawasan petempatan mereka ialah
Singapura dan Palembang.
Etnik
Jawa era 60-an menggunakan nama yang agak unik seperti Suparji, Wagiman, Supendi,
Masjoyo, Mulio, Karto, dan Toliban untuk
kaum lelaki dan nama seperti Supinah,Tukijah, Jumiton, dan Tukiyem untuk kaum
perempuan. Mereka juga sering menggunakan nama gelaran seperti Man Ganden, Amat Ireng, Leman Gundol, Mbah Lanang dan
Nyai Cilik. Namun nama dan gelaran itu kini tidak digunapakai lagi seiring
dengan peredaran zaman.
STRUKTUR
MASYARAKAT JAWA
Menurut
Clifford Geertz (The Religion of Jawa;1956) masyarakat Jawa asli di dikelaskan
kepada tiga kelas utama iaitu abangan, santri dan priyayi.
Namun,
dalam masyarakat Jawa di Malaysia, kelas sosial tidak dititikberatkan. Ini
kerana kebanyakan masyarakat Jawa di Malaysia telah mengasimilasikan
kehidupan dengan masyarakat lain. Dalam
menjalani kehidupan seharian, masyarakat Jawa mempunyai beberapa sistem.
Kehidupan mereka diketuai oleh seorang ketua. Ketua memainkan peranan yang
penting dalam menjalani kehidupan demi menjamin kerukunan masyarakat Jawa.
Ketua masyarakat Jawa ialah Lurah dan Kiai. Lurah
merupakan penghulu dalam masyarakat Jawa . Ia mempunyai tanggungjawab dan
memikul amanah yang besar bagi memastikan keselesaan penduduk kampung. Lazimnya
pemilihan Lurah adalah berdasarkan kebolehan,pengalaman, keturunan dan
pengetahuan dalam agama..Jawatan Lurah kebiasaannya akan disandang selagi diterima oleh penduduk kampung. Jawatan Lurah akan dibantu oleh beberapa
orang pembantu untuk memudahkan urusan pentadbiran. Selain menjaga keselamatan
kampung, Lurah menjadi ketua ketika
aktiviti gotong-royong dan aktiviti kemasyarakatan yang lain.
Selain Lurah, terdapat juga jawatan Kiai atau Siak.
Kiai dilantik dalam kalangan kaum lelaki yang berpengetahuan dalam bidang agama
dan soal kemasyarakatan. Kiai bertanggungjawab untuk menjadi imam dalam
sembahyang berjemaah. Kiai juga
bertanggungjawab mengetua majlis kenduri doa selamat dan semua majlis
keagamaan. Seorang Kiai perlu lengkap dengan ilmu agama dalam memberi petunjuk
kepada masyarakat.
Dalam
hal kematian, Kiai berperanan sebagai imam untuk sembahyang jenazah. Ini adalah
sebagai tanda penghormatan ke atas Kiai yang memainkan peranan yang cukup
penting dalam adat kematian.
KEPERCAYAAN
MASYARAKAT JAWA
Kaum
Jawa di Malaysia menganut agama Islam. Mereka mengamalkan pelbagai kepercayaan
yang diwarisi sejak turun – temurun. Ada kepercayaan yang masih diamalkan
sehingga hari ini dan ada yang telah hilang ditelan zaman.
Masyarakat
Jawa bermazhabkan Sya’fie dengan memegang teguh lima rukun Iman dan mempercayai
enam rukun Islam. Dua rukun inilah yang menjadi landasan kepercayaan mereka
untuk menjadi seorang Islam yang sempurna di sisi Allah SWT. mereka amat
mementingkan aspek persaudaraan selari dengan ajaran agama Islam.Oleh itu,
masyarakat Jawa adalah saudara kepada masyarakat Islam yang lain.
Terdapat
segelintir masyarakat Jawa yang mengamalkan amalan animisme. Ia berkaitan
kepercayaan terhadap makhluk halus dan semangat sesuatu tempat. Mereka
mempercayai sesuatu tempat menjadi kediaman makhluk halus sehingga ada yang
menganggap tempat itu keramat.
Terdapat
juga sebilangan warga emas masyarakat Jawa yang mempercayai tentang semangat di
tempat yang baru. Sekiranya semangat tersebut hilang atau diganggu gugat
seperti membersihkan kawasan, dipercayai akan menyebabkanseseorang itu mendapat
penyakit. Oleh itu, mereka perlu membuat beberapa semahan atau menjamu dengan
bertih supaya semangat tersebut pulih
seperti sedia kala.
Selain
itu, masyarakat Jawa juga mempercayai beberapa objek yang mempunyai kuasa
seperti busut, batu-batu besar atau pokok-pokok besar. Kuasa ini dikatakan
mampu memberi kesan kepada mereka yang mengusik atau melakukan perkara yang
tidak senonoh kepada objek tersebut. Justeru itulah ramai dalam kalangan
tersebut mengambil peluang dengan menjadikan busut, batu atau pokok besar
sebagai objek yang boleh mendatangkan keuntungan seperti tikam nombor ekor.
Di
samping itu, bagi orang Jawa Kejawen pula, mereka mempercayai
pelbagai jenis roh yang tidak kelihatan yang dapat menimbulkan bahaya seperti kecelakaan atau
penyakit. Untuk melindungi semuanya itu, mereka memberi upah yang terdiri dari
nasi dan aneka makanan, daun-daun bunga serta kemenyan.
Orang
Jawa Kejawen juga suka melakukan kegiatan keagamaan.contohnya seperti puasa.
Mereka berpuasa pada hari-hari tertentu
misalnya Isnin dan Khamis atau pada hari lahir. Semuanya itu berasal daripada
ajaran tarikat ynag mereka anuti. Sungguhpun demikian, amalan dan kepercayaan
animisme ini semakin hilang ditelan zaman kerana Islam menegaskan amalan ini
dianggap sebagai perbuatan syirik dan bertentangan dengan agama.
Masyarakat
Jawa juga mempercayai bahawa hari Jumaat
adalah hari yang terbaik atau penghulu
segala hari. Jumaat keliwon merupakan
hari yang terbaik untuk beramal dan menuntut pelbagai ilmu. Menurut
masyarakat Jawa, antara keistimewaan malam Jumaat keliwon adalah sekiranya
hujan turun, air hujan tersebut perlu ditadah di halaman rumah dan air itu amat
mujarab untuk dibuat air penerang hati. Malam Jumaat Keliwon juga dimanfaatkan
oleh orang yang mengamalkan ilmu sesat akan menguji ilmunya buat pertama kali.
Selain
itu masyarakat Jawa juga mempercayai bahawasanya jika sekiranya ada orang yang
meninggal dunia pada hari Jumaat Keliwon, kuburnya terpaksa dijaga siang dan
malam sehingga genap 40 hari kerana takut digali semula oleh golongan yang
tidak bertanggungjawab untuk diambil lidahnya, kain kafan dan sebagainya untuk
dijadikan tangkal untuk membuat perkara yang dilarang oleh AllahSWT seperti
merompak, sihir dan lain-lain kepercayaan khurafat.
ADAT
RESAM MASYARAKAT JAWA
Adat
secara umumnya didefinisikan sebagai suatu aturan, tingkahlaku,
kepercayaan dan cara hidup. Ianya
dilakukan setiap hari atau mengikut musim sama ada mengikut bulan mahupun
tahun. Adat yang dilakukan akhirnya menjadi suatu kebiasaan yang diulangi dan akhirnya
dipraktikkan turun- temurun. Perkataan
lain yang sinonim dengan adat ialah budaya. Adat dan budaya merupakan suatu
konsep yang saling bergantung.
Adat
bersifat maya iaitu tidak dapat dilihat. Ia timbul daripada suatu pemikiran
berkenaan cara hidup dan tidak dizahirkan. Apabila ianya dizahirkan dan dapat
dilihat pelaksanaannya, misalnya adat bersanding, adat meminang dan sebagainya,
ia sudah menjadi suatu budaya. Ia membawa maksud budaya merupakan suatu bentuk
perlakuan yang mencerminkan adat sesuatu masyarakat.
Budaya
bersifat tidak tetap dan boleh berubah mengikut peredaran masa dan kesesuaian .
Justeru wujud pengkelasan budaya tradisional dan budaya moden. Adat pula ialah
suatu ketetapan yang tidak boleh berubah. Oleh hal yang demikian bolehlah dikatakan
bahawa adat ialah budaya yang asal.Resam pula ialah lembaga, peraturan, hukum ,
norma yang dijunjung oleh kelompok masyarakat.
Adat
resam merupakan suatu peraturan yang sudah diamalkan sejak turun – temurun
dalam sesebuah masyarakat sehingga menjadi peraturan dan hukum yang mesti
dipatuhi. Adat resam merupakan suatu cara hidup yang diwarisi.
Masyarakat Malaysia yang terdiri daripada berbilang
bangsa, mengamalkan adat resam mereka yang tersendiri. Adat ini merangkumi
semua aspek kehidupan bermula daripada kelahiran, kehidupan sehinggalah
kematian.
Masyarakat
Jawa mengamalkan adat resam yang cukup unik. Bermula dari dalam kandungan ,
mereka mengamalkan adat yang tersendiri.
Untuk memahami secara lebih mendalam
adat resam masyarakat Jawa,
adalah lebih mudah sekiranya kita membicarakannya satu persatu. Antara adat
resam yang masih diamalkan ialah:
- Lenggang perut
- Jagongan
- Bengkongan
- Puputan / Cukur jambul
- Among – among/ Pijak tanah
- Sunatan/ Berkhatan
- Merisik
- Mantu / Perkahwinan
- Baraan/ Ziarah raya
- Rewang/ Gotong- royong
- Nasi ambeng/ ambang
Lenggang
Perut
Adat
lenggang perut juga dikenali sebagai tingkepan atau mitoni. Ia dijalankan
khusus untuk seseorang wanita yang hamil
buat kali pertama. Upacara ini dijalankan ketika kehamilannya memasuki tujuh
bulan . Tujuan upacara ini dijalankan ialah untuk memohon keselamatan ibu dan
juga bayi yang bakal dilahirkan.
Masyarakat
Jawa percaya janin yang berusia tujuh bulan mempunyai roh yang perlu dijaga dan
diraikan. Anak pertama dikatakan membawa tuah bukan sahaja kepada keluarga
malah kepada adik – adiknya yang bakal dilahirkan kemudian. Upacara ini
dikendalikan oleh Mak Bidan yang bakal menyambut kelahiran bayi tersebut. Bakal
ibu terpaksa melalui beberapa peringkat upacara.
Bakal
ibu yang sedang hamil akan dimandikan dengan air pelbagai jenis bunga diiringi
dengan doa yang dibacakan oleh Mak Bidan. Seterusnya si suami akan memasukkan
sebutir telur ayam kampung ke dalam kain isterinya. Telur tersebut dibiarkan
jatuh dan pecah. Ia merupakan simbolik tanda bayi akan lahir dengan lancar
tanpa sebarang halangan. Ada juga sesetengah masyarakat jawa yang mengkehendaki
si suami membelah buah kelapa muda. Sekiranya belahan buah kelapa betul – betul
di tengah , mereka akan mendapat anak lelaki. Sebaliknya sekiranya belahan buah
kelapa tersebut senget maka mereka dikatakan bakal menerima anak perempuan.
Para
tetamu upacara lenggang perut biasanya
dihidangkan dengan nasi ambeng. Ketika penyediaan dijalankan, peladen atau pelayan dimestikan mengambil dulang yang
berisi nasi ambeng secara satu arah. Mereka ditegah berjalan bolak- balik
melawan arah. Ia untuk mengelakkan bayi yang bakal dilahirkan keluar secara
songsang.
Menanam
Uri
Selepas
seseorang bayi dilahirkan, Mak Bidan akan mencuci dan membersihkan uri dengan
campuran asam beserta sedikit garam.
Kemudian, uri akan ditanam di
bawah rumah atau persekitaran rumah.
Si
ayah, akan ditugaskan menanam uri. Uri bayi perempuan akan ditanam berserta
celak, pensil , dan jarum. Mereka
berharap agar anak yang akan membesar
nanti menjadi seorang yang cantik, pandai dalam pelajaran dan pandai
menjahit baju. Uri bayi lelaki pula
ditanam berserta pensil, paku dan jarum dengan harapan apabila dewasa nanti
mereka akan menjadi seorang yang pandai dan gagah.
Pada
waktu malam, tempat uri ditanam akan dilengkapi pelita. Selain mengelak
daripada dikorek oleh binatang , mereka juga berharap agar si bayi tidak
diganggu oleh kuasa jahat. Sedikit tanah
dari tempat uri ditanam akan diambil lalu dibungkus di dalam sehelai kain
putih. Bungkusan tersebut kemudiannya diletakkan di bawah tempat tidur atau
buai si bayi. Masyarakat Jawa beranggapan ianya dapat menemani si bayi kerana
setiap bayi dilahirkan bersama kawan atau “bathor”.
Jagongan
Jagong
dalam bahasa Jawa bermaksud duduk. Adat jagongan mudah dimengertikan sebagai
ziarah sambil duduk – duduk. Ada juga yang mengenali adat ini dengan nama
“muyi”.
Pada
hari pertama hingga ke tujuh kelahiran, jiran tetangga dan saudara – mara akan
datang menziarahi keluarga bayi. Biasanya kaum perempuan akan datang berziarah
pada siang hari manakala bagi kaum lelaki,
mereka akan datang pada waktu malam. Ketika berziarah mereka akan
dihidangkan dengan kuih-kuih tradisional seperti rempeyek dan rengginang.
Tujuan
mereka berziarah ialah menemani si ibu dan bayinya. Pada pandangan masyarakat
Jawa, si ibu yang baru melahirkan lemah
semangatnya manakala si bayi mudah
disampuk oleh sesuatu kuasa jahat.
Bengkungan
Bengkung
ialah sejenis tali pinggang yang dipakai selepas melahirkan bayi. Bengkung
diperbuat daripada kain yang lembut sepanjang 6 hingga 7 meter. Untuk
memudahkan cara pemakaiannya, kain bengkung biasanya akan diikatkan pada
sesuatu seperti tiang. Si pemakai akan melilitkan bengkung tersebut pada
bahagian bawah dada sehingga paha agar rahim mudah sembuh, perut tidak
menggelebeh dan ponggong tidak jatuh. Pada masa kini walaupun terdapat bengkung
moden yang lebih mudah dan murah namun masih ada lagi sebilangan kaum perempuan
yang menggunakan kaedah tradisional demi mengekalkan adat dan budaya.
Puputan
/ Potong Jambul
Upacara
potong jambul biasanya dijalankan selepas 40 hari bayi dilahirkan atau selepas
si ibu habis tempoh berpantang. Jiran
tetangga dan saudara – mara dijemput untuk majlis doa selamat. Ketika ini
mereka akan membaca berzanji beramai-ramai.
Selesai bacaan berzanji bayi akan dibawa keluar. Beberapa orang tetamu
yang terdiri daripada Pak Imam dan mereka yang dikenali sebagai orang alim akan
memotong sedikit jambul sambil membaca sedikit doa agar bayi tersebut membesar
penuh keberkatan. Ada juga kalangan bayi yang dicukur sehingga botak licin.
Rambut tersebut akan dimasukkan di dalam kelapa lalu ditanam di sekitar rumah.
Pada
ketika ini , tuan rumah biasanya akan mengagihkan bunga telur dan bunga rampai
kepada para tetamu. Supaya lebih tahan lama telur tersebut biasanya dimasak
pindang. Ada juga yang menabur beras berserta sejumlah duit syiling di ruang
tamu sebaik sahaja majlis potong jambul tersebut selesai sebagai simbol apabila
dewasa nati anak tersebut dimurahkan rezeki
dan mudah mendapat makanan(beras) dan kaya (duit)
Among-
Among
Among
– among diadakan setiap tahun sejak bayi dilahirkan sehinggalah bayi tersebut
fasih bercakap. Ketika menyambut setahun kelahiran, biasanya si anak akan
dimasakkan seekor ayam ingkong. Ayam yang hendak disembelih mestilah ayam
jantan yang tidak terlalu tua iaitu “ayam lancor”. Si anak anak diberi bahagian
paha dan pada ketika ini mereka akan menjalani upacara pijak tanah.
Para tetamu yang terdiri daripada jiran
tetangga dan saudara –mara akan dihidangkan dengan nasi keluban yang
dihidangkan di dalam dulang. Keluban
ialah sejenis lauk yang terdiri daripada
campuran sayuran seperti daun pucuk ubi, tauge atau capar, kacang
panjang dan kerabu kelapa.
Si
anak yang diraikan pula akan dihidangkan dengan bubur abang. Bubur abang
diperbuat daripada beras atau pulut yang dimasak sehingga lembut dan diwarnakan dengan warna merah.
Bubur abang merupakan tradisi wajib masyarakat Jawa kerana ia melambangkan
kesyukuran. Adat ini masih dipraktikan oleh sebahagian penduduk lama di kampung
saya.
Sunatan
/ Berkhatan
Pada
masa kini , ramai masyarakat Jawa yang menghantar anak mereka ke klinik untuk bersunat kerana ianya
lebih selamat berbanding cara tradisional. Namun terdapat juga sebilangan kecil
yang memilih untuk menjalani upacara
sunatan secara tradisional iaitu dengan menggunakan khidmat Tok Mudim.
Sebelum
upacara sunat dijalankan, kanak-kanak lelaki diminta berendam di dalam kolam
atau parit. Kanak- kanak tersebut diminta duduk di atas batang pisang ketika
Tok Mudim menjalankan tugas. Sambil menghidu buah limau purut, beberapa
orang ahli keluarga termasuk si ayah
akan menemani sambil memberikan semangat.
Kanak-kanak
yang baru bersunat terpaksa menjalani tempoh pantang yang agak panjang .
Kadangkala mereka hanya diberi makan nasi berlaukkan bilis masak kicap sahaja
sehingga mereka benar – benar sembuh.
Masyarakat
Jawa akan menjemput jiran tetangga, sanak – saaudara dan rakan taulan untuk
menghadiri majlis meraikan anak mereka. Biasanya majlis keraian diadakan
serentak dengan majlis Khatam Al Quran.
Baraan/
Ziarah Beramai-ramai
Masyarakat
Jawa masih mengamalkan semangat kekeluargaan dan kemasyarakatan yang tinggi. Budaya
ziarah-menziarahi secara beramai-ramai
atau dikenali sebagai “baraan” masih diamalkan terutamanya ketika menyambut
Hari Raya Aidil Fitri. Ketika majlis baraan mereka akan berselawat bersama
–sama dan bermaaf- maafan. Ketika baraan, mereka akan dihidangkan dengan
pelbagai juadah. Antara menu popular masyarakat Jawa pada pagi Hari Raya ialah
ketupat nasi, rendang ayam, serunding kelapa, sambal goreng tempe, sambal tumis
petai, ayam masak pecal dan gado – gado .
Nasi
Ambeng
Masyarakat
Jawa menyediakan nasi ambeng untuk tetamu yang datang dalam majlis kenduri doa
selamat . Nasi berserta lauk diletakkan di dalam sebuah dulang besar dan
dimakan oleh seramai empat atau lima orang. Nasi yang tidak habis dimakan akan
dibungkus. Nasi yang dibungkus dan dibawa balik sebagai buah tangan ini
dikenali sebagai “nasi berkat”. Antara lauk nasi ambeng yang popular dalam
masyarakat Jawa ialah ayam masak ingkong, mi goreng, serunding kelapa dan
sambal goreng tempe.
KEBUDAYAAN
MASYARAKAT JAWA
Etnik
Jawa mempunyai kebudayaan yang tersendiri. Antara kebudayaan yang menjadi
kebanggaan mereka ialah kuda kepang, wayang kulit, barongan, reoq dan ludrok.
Kebanyakan kebudayaan ini berasal Indonesia
dan terdapat juga pengaruh Hindu.
Kuda
kepang berasal dari Indonesia. Ia dipercayai dibawa oleh kumpulan Wali Songo
ketika menyebarkan agama Islam. Mereka bermain
kuda kepang untuk menarik minat
orang ramai mendekati Islam. Masyarakat Jawa mempersembahkan kuda kepang
ketika majlis keramaian. Kuda kepang popular di Batu Pahat meliputi kawasan
Parit Raja, Seri Medan dan Senggarang.
Barongan
juga merupakan seni masyarakat Jawa . Ia mengisahkan zaman Nabi Sulaiman AS
yang boleh bertutur dengan haiwan. Antara kumpulan barongan yang masih aktif
ialah Kumpulan Barongan Seri Wahyuni yang berasal dari Parit Bingan , Parit
Raja. Ia dipercayai dibawa oleh hamba abdi yang da[potang dari Riau Lingga.
Wayang
kulit Jawa merupakan persembahan kebudayaan yang semakin terpinggir. Kini hanya
tinggal beberapa buah kumpulan sahaja masih memperjuangkan kesenian ini.
Reoq
merupakan kesenian pecahan daripada Persembahan Barongan. Antara kumpulan yang
masih aktif menampilkan persembahan ini ialah Kumpulan Setia Budi, Parit Nipah,
Parit Raja.
PERSPEKTIF
JANTINA
Dalam
masyarakat Jawa, sejak dari kecil anak-anak lelaki dan perempuan dilayan secara
berbeza. Anak lelaki disuruh bersikap sebagai seorang lelaki yang sejati
manakala anak perempuan sentiasa diingatkan agar menjaga sopan-santun.
Anak
lelaki tidak digalakkan menunjukkan sikap emosi manakala anak perempuan ditegah
daripada bersikap agresif. Anak lelaki
akan diajak membantu tugas bapa seperti berkebun ataupun bertukang manakala
anak perempuan diajar membantu ibu membuat kerja rumah seperti mengemas,
memasak dan sebagainya.
Dalam
masyarakat Jawa, kaum lelaki dianggap sebagai sumber kekuatan dalam sesebuah
masyarakat. Jawatan ketua masyarakat seperti
pelantikan Pak Lurah mesti disandang oleh orang lelaki. Mengikut kepercayaan
,orang lelaki bersikap lebih matang dan
tidak mengikut perasaan berbanding kaum perempuan. Jiwa seorang perempuan yang sensitif akan
menyebabkan mereka menjadi emosional
dalam membuat sesuatu keputusan.
Sifat
kaum lelaki yang lebih kuat juga menjadikan mereka orang yang sangat penting
dan dilantik sebagai ketua keluarga.
Kekuatan sifat fizikal dengan susuk badan yang sasa mekar, gagah,
maskulin keras dan perkasa menjadi penyumbang penting dalam menjalankan tugas
sebagai pencari rezeki. Mereka menyara
keluarga dan menjaga segala kebajikan dan keselamatan keluarganya.
Lelaki
kaum Jawa kelihatan tegas dari luaran tetapi sebenarnya lembut dari dalam.
Mereka tidak akan memarahi anak mereka secara terbuka sebaliknya melalui
isterinya. Hanya melalui pandangan atau jelingan mata sudah mampu menyampaikan
mesej kepada anak – anak.
Perempuan
kaum Jawa pula bersikap penuh lemah – lembut dan kasih – sayang terhadap suami
dan anak-anak mereka. Oleh itu anak-anak mudah mesra dan manja kepada ibu
berbanding ayah. Seorang isteri amat
taat akan suami. Mereka bukan sahaja
taat malahan memuliakan suami.
Isteri
merupakan tulang belakang suami untuk menguruskan rumah tangga. Sikap mereka
yang lemah – lembut dan penuh sopan – santun amat sesuai dengan tugas mengurus
rumah tangga termasuk mencuci, memasak serta mengemas rumah.
Wanita
Jawa dikaitkan dengan sifat berkorban yang tinggi. Mereka sanggup berkorban apa
sahaja demi memelihara kebajikan dan
maruah keluarga mereka. Mereka akan menunggu suami pulang dari bekerja dengan
sabar. Setelah suami pulang, mereka akan dilayan dengan penuh kasih-sayang.
Pepatah
Jawa ada menyatakan bahawa “Syurga terletak di bawah kaki suami”. Tiada gunanya
walau setinggi manapun amalan yang dilakukan oleh seseorang isteri jika mereka
tidak patuh atau mengabaikan tanggungjawab terhadap suami dan anak- anak.
Apatah lagi kalau mereka ingkar atau derhaka kepada suami.
http://hissham66.blogspot.my/2012/08/kajian-etnik-jawa-di-malaysia.html
assalamualaikum.saya sangat berminat untuk mencetak bahan aku anak jawa johor.macam mana caranya ye?
ReplyDeletewa alaikum salam sdri Rohana. Sila emelkan alamat emel sdri, nanti saya emelkan kandungan blog saya kpd sdri. Terima kasih, wassalam.
ReplyDeletealhamdulillah..alamat saya : rohanabakar69@gmail.com...moga Allah sahaja yg membalas segala jasa baik tuan.
ReplyDeleteSalam Puan Rohana. Telah saya emelkan pada tarikh yang sama. Selamat membuat kajian. Hidup Jawa Johor.
DeleteAssalamualaikum. Saya juga berminat sama seperti Puan Rohana dengan post ini. Post ini banyak membantu saya untuk membuat kajian saya. Boleh pihak anda juga emailkan kepada saya. :)
ReplyDeletenatrah.hamzah@yahoo.com
ReplyDeleteWaalaikum salam. InsyaAllah Puan Natrah.
DeleteAssalamualaikum..w.b.k
ReplyDeleteBaru saya terjumpa blog banyak sungguh maklumat mengenai etnik jawa .Saya minta izin nak share bahan untuk menyiapkan tugasan. Tolong e-melkan kat saya...rahayu188@gmail.com. TQVM
Waalaikum salam. Entah-entah tiga2 orang ni satu kelas buat assignment tajuk yang sama kot???. Gurau je. InsyaAllah, nanti saya emelkan.
Deletesalam..
Deletesaya nk minta izin copy kandungan tentang etnik jawa terutama di johor utk tugasan kuliah..
terima kasih..
email:aineffa209@gmail.com
salam....
ReplyDeletesy sama seperti yang lain....
ingin membuat kajian mengenai etnik jawa....
walaupun keturunan sy berbangsa jawa, sy di besarkan mengikut msyrkt melayu cuma di selitkan sedikit budaya jawa... mohon izin copy kandungan blog saudara sekali gus ingin menemuramah saudara secara alam siber jika tidak keberatan
email: areu_uya89@yahoo.com.my
areuuya89@gmail.com
salam,
ReplyDeletesaya juga sedang membuat kajian berkaitan berzanji dalam masyarakat johor. saya mohon bahan daripada saudara untuk dikongsikan..:)
Terima kasih.
norlianahms@yahoo.com
assalamualaikun,.
ReplyDeletesaya dalam proses menyiapkan tugasan kuliah berkenaan etnik jawa memohon untuk copy kandungan mengenai etnik jawa di blog ini. email saya schafieqa@gmail.com.
TERIMA KASIH :)
assalamualaikum..blog ini amatlah memberi manfaat kepada saya dalam menyiapkan tugasan. mohon kongsikan kandungan blog ini tentang etnik jawa pada email saya: atiqahrosdin@gmail.com.
ReplyDeleteterima kasih..
Salam.
ReplyDeleteMohon izin copy utk dikongsikan dlm tugasan kertas kerja.
Terima kasih :)
izinkan saya ambil maklumat dalam blog encik. halalkan ilmu yang saya ambil ya. semoga Allah merahmati. atuk nenek saya juga duduk di senggarang dan berketurunan jawa tetapi saya tidak dibesarkan dalam suasana jawa. jadi saya berminat untuk mengenali jawa dengan lebih mendalam .
ReplyDeleteTiada masalah Leyna. Semoga bermanfaat ilmu yang dikongsi.
Deleteassalamualaikum , saya nak minta izin ambil maklumat dalam blog encik untuk tugasan kuliah, terima ksih
ReplyDeletehantar ke emel saya : farahrosli17@gmail.com
salam saya minta izin untuk ambil maklumat ini bagi membantu tugasan semiar pengurusan seni berkaitan keunikan pengurusan majlis etnik jawa (rewang) harap encik tidak keberatan memberikan maklumat..blehla emelkan kepada saya nuramiza80@gmail.com
ReplyDeleteassalamualaikum
ReplyDeletetajuk blog ni amat asyik apabila di baca.sudikan tuan berkongsi maklumat berkenaan etnik jawa ni untuk tugasan saya.saya sarawakian dan saya berminat ingin mengetahui lebih mendalam etnik jawa ini.mohon email pada saya shahril_abubakar@yahoo.com.my..tq
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera, saya sedang mengumpulkan serba sedikit berkaitan jawa batu pahat bagi penulisan proposal saya . Harap encik tidak keberatan untuk memberikan serba sedikit maklumat berkaitan dengan Masyakat Jawa Batu Pahat. Jika encik tidak keberatan, mohon jasa baik tuan untuk maklumbalas pada alamat emel maryamsayuti@gmail.com. sekian, terima kasih.
ReplyDeleteAssalamualaikum...izinkan saya copy kandungan etnik jawa ini untuk kajian. sekian Terima kasih
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAsslmkm ... Bole tak saye dptkan nombor telefon orang yang masih mengamalkan budaya masyarakat jawa. .sbb saye dpt tugasan untk Mengkaji budaya masyarakat jawa di johor... Jika ada boleh tolong emailkan ke alamat emel mohdad@yahoo.com. tq
ReplyDeleteassalammualaikum.
ReplyDeletesaya tertarik dengan artikel tuan mengenai kedatangan jawa ke johor..
sudi kan tuan mengkongsi maklumat untuk tugasan saya.saya berminat untuk mengetahui lebih mendalam.saya berharap agar tuan dapat memberi alamat tuan dan no tlf ke email saya.syazwanieandy@gmail@com...jasa baik tuan amat dihargai..terima kasih
https://www.youtube.com/watch?v=HbDh9z3UIJo
ReplyDeletesaya minta izin untuk mengambil sedikit sebanyak maklumat berkenaan jawa yang ditulis di blog ini untuk membuat kerja khusus mengenai jawa di johor. terima kasih
ReplyDelete