Memoir Putera Lapis Mahang

Memoir Putera Lapis Mahang

Thursday, March 15, 2012

TAJUK 61: NOSTALGIA 70AN BROERY MARANTIKA

NOSTALGIA TAHUN 70an
BROERY MARANTIKA



Sesuatu yang tidak elok untuk diungkit ialah menyebut sesuatu yang tidak baik tentang seseorang yang telah mati.  Tapi, Broery bukan Islam, maka nyayiannya walaupun dianggap sebagai satu hiburan yang melalaikan, ia tak memberi apa-apa kesan atau mencacatkan "keimanannya".

Pertengahan dan penghujung tahun 1970an, filem-filem Indonesia menguasai pasaran filem di Malaysia.  Semua panggung wayang silih berganti menayangkan filem Indonesia.  Tapi, masa itu aku baru di sekolah menengah.  Maka aku hanya mampu menonton filem yang ditayangkan di kampung-kampung.  Boleh dikatakan setiap minggu ada sahaja tayangan filem di padang-padang sekolah yang dianjurkan oleh Persatuan Belia atau pihak sekolah untuk mengisi tabung mereka. Tiketnya berharga satu ringgit sahaja.

Lokasi yang kerap menganjurkan tayangan ialah di padang balairaya Parit Kadir, padang SRK Seri Timbul, padang SRK Seri Paya dan lain-lain lagi.  Geng-geng tengok wayang aku masa itu ialah Supian Sumadi @ Yan (sekarang Pak Bilal surau Lapis Mahang), Rohaimi Mohamad @ Ami,  Othman Ismail @ Man dan Osman Kasmuni @ Oman.  Kadangkala kami akan join dengan grup dari kampong lain seperti Parit Kadir.  Itulah hiburan paling 'glamour' pada masa itu.  Walaupun di pekan Senggaran dan Parit Raja ada panggung wayang, tapi seumur hidupku aku tak pernah menonton wayang di panggung wayang.  Sampai sekarang, aku tak tau kenapa.  Selain dari undang-undang larangan yang digariskan oleh bapak aku, aku sendiri tidak berminat menonton wayang di panggung.  Kali pertama aku masuk panggung ialah semasa aku menuntut di UTM dalam tahun 1977.  Masa ni dah jadi geng Architecture yang serba 'tak berapa betul' dari aspek pengurusan masa.

Nama-nama aktor/aktres seperti Sukarno M.Noor(dan anaknya pelakun cilik- Rano Karno), Dicky Zulkarnain, Rima Melati, Mieke Wijaya, Ida Royani, Roy Marten, Benjamin S, Christine Hakim, Sophan Sofian, Widyawati, Slamet Rahardjo, Yati Octavia, Yenny Rachman, Rhoma Irama dan lain-lain lagi meniti bibir dan melekat di dalam ingatan anak-anak muda.

Apa keistimewaan Broery? Nama Broery melambung naik bersama filem Akhir Sebuah Impian dengan heroinnya ialah Emilia Contessa.  Lagu dari filem ini merupakan lagu 'evergreen' dan sentiasa menjadi pilihan sama ada orang tua atau muda.

.

JATUH CINTA


WIDURI



LAYU SEBELUM BERKEMBANG


HAPUSLAH AIR MATAMU


GUBAHANKU


  

Ida Royani- dulu dan sekarang


Ida Royani yang dilahirkan dalam tahun 1953 mula berlakun dalam tahun 1973 dalam filem Biang Kerok Beruntung dan selepas itu kerap berlakun dalam filem komedi bersama Benjamin S.  Dia berhenti berlakun apabila berkahwin dengan salah seorang kerabat diraja Pahang, aku lupa namanya.  Setelah berpisah beliau pulang semula ke Indonesia dan menceburkan diri dalam bidang perniagaan.

  Berkas:Yati octavia.jpg
Yatie Octavia- dulu dan sekarang


Yatie Octavia, lahir pada tahun 1954 juga merupakan salah seorang aktres jelita yang paling mahal di era 70an.  Juga aktres yang agak berani melakunkan aksi obsesif.  Filemnya yang paling mahal ialah 'Rahsia Perkahwinan' yang mana dia sanggup dibotakkan kepalanya sebagai hukuman kepada perzinaan yang dilakunkan.  Mula berlakun filem pada usia 18 tahun (1972) dalam filem Intan Perawan Kubu dam berlakun sehingga tahun 1990.  Kini masih berlakun sinetron.

 

Rano Karno dulu dan sekarang





BIARLAH BULAN BICARA
(lagu ini popular selepas tahun 2000- bukan sebahagian dari filem Akhir Sebuah Impian)

  
Sukarno M. Noor dan Dicky Dzulkarnain

  

Sophan Sophian & Widyawati


Pasangan pelakon Sophan Sophian (almarhum) dan isterinya Widyawati merupakan pasangan pelakun yang agak berani melakunkan aksi-aksi ghairah pada masa itu. Walaupun adegan berkaitan dipotong (hanya nampak kaki bertindih) namun jeritan anak-anak muda yang menonton tetap kedengaran.

 

Mikie Widjaya dan Rima Melati

 

Christine Hakim


Christine Hakim merupakan pelakun yang beragama islam dan menjadi 'pasangan intim' Broery.  Percintaan mereka telah menjadi perbualan masyarakat Malaysia dan Indonesia.  Mereka berhasrat untuk berkahwin tapi terhalang oleh pegangan agama yang berbeza.  Walaupun di Indonesia membenarkan perkahwinan berlainan agama namun prinsip hidup Christine Hakim yang mahukan Broery memeluk islam sebelum berkahwin.  Mereka tidak jadi berkahwin.  Tapi, akhirnya Broery sanggup masuk Islam untuk berkahwin dengan Anita Sarawak dalam tahun 1983.  Perkahwinan mereka menjadi isu perdebatan agama di Malaysia kerana pada awalnya tidak dinyatakan bahawa Broery masuk Islam dan mereka ingin berkahwin secara berdaftar sahaja.  Namun perkahwinan tersebut bertahan untuk tempoh yang singkat.  Selepas bercerai, Broery kembali ke agama asalnya, Katholik. 

 

   

Nia Dzulkarnaen

  

Yenny Rachman

 

Rhoma Irama dan Benjamin Shueb

  

Emilia Contessa: dahulu dan sekarang


LAGU-LAGU LAIN YANG JADI KEGEMARAN

.

HATI LEBURJADI DEBU- HETTY KOES ENDANG



.

KAU YANG KU SAYANG- RANO KARNO


.

BENCI TAPI RINDU- DIANA NASUTION


EVERGREEN MAT SALEH's SONG

Aku lahir di kampong Jawa yang 99.5% penduduknya terdiri dari masyarakat Jawa, kat rumah cakap Jawa, di sekolah Melayu pun bila keluar kelas cakap Jawa.  English adalah satu bebanan untuk kami anak-anak kamponng pendalaman.  Subjek BI adalah satu subjek yang tak pernah menjadi favourite kami.

Aku ingin menulis sedikit tentang beberapa lagu Mat Saleh yang ada nostalgia dalam perjalanan hidupku. Namun, tak ada kesempatan, lately bz sangat.  Aku cuma sempat download beberapa lagu sahaja sebagai kenangan.  Kalau terkenang kesah lama tu, boleh la terus click je, tak payah nak cari dalam you tube satu persatu.

Nanti-nanti la aku akan tulis lagi cerita tentang lagu-lagu ini.



One Way Ticket
.

Oh Carol- Neil Sedaka

.

Black Magic Women - Santana
.

Black & White- Three Dog Nite

.


Hotel California - The Eagles
.

.
House of Rising Sun - The Animals


There is a house in New Orleans
They call the Rising Sun
And it's been the ruin of many a poor boy
And God I know I'm one

My mother was a tailor
She sewed my new blue jeans
My father was a gamblin' man
Down in New Orleans

Now the only thing a gambler needs
Is a suitcase and trunk
And the only time he's satisfied
Is when he's on a drunk

Oh mother tell your children
Not to do what I have done
Spend your lives in sin and misery
In the House of the Rising Sun

Well, I got one foot on the platform
The other foot on the train
I'm goin' back to New Orleans
To wear that ball and chain

Well, there is a house in New Orleans
They call the Rising Sun
And it's been the ruin of many a poor boy
And God I know I'm one

.

No comments:

Post a Comment