Monday, September 27, 2010

TAJUK 17: MY MBA AND TUTOR


MBA & PART TIME TUTOR

KENAPA AKU BUAT MBA?

Setelah lima tahun berehat (tamat pengajian di ITM pada Jul 1996), keinginanku untuk melanjutkan pengajian ke peringkat Sarjana (Master) mula membuak semula. Rindu nak jadi student.  Melihat kepada masa depanku yang tak menentu dalam TUDM (peluang kenaikan pangkat yang agak terhad) aku berfikir untuk menyediakan diriku supaya lebih  marketable jika aku mengambil keputusan untuk bersara lebih awal. Aku telah membuat perkiraan (tahun 2000), aku telah berusia 41 tahun. Kalau mengikut senarai seniority 'Mejar' dalam Cawang Materiel, kedudukan namaku adalah lebih dari 20. Dalam masa 5 tahun, kekosongan jawatan Lt Kol yang bakal wujud tidak lebih dari 5 jawatan. Jadi, theoritically  tidak nampak peluang untuk aku meningkat lagi dalam kerjaya dalam TUDM, khususnya Cawang Logistik.  Kalau aku tunggu umur pencen wajib, lagi 10 tahun, aku akan bersara dalam pangkat Mejar.  Dalam usia 51 tahun, agak sukar rasanya untuk mencari kerjaya baru.

Aku merancang akan memohon bersara awal sebelum berusia 45 tahun untuk dapat kelayakan pencen penuh.  So, 'to prepare myself',  I have to do something to better up my academic qualification. Waktu itu, aku bertugas di Treasury terdapat juga tawaran dari PS1 SISMAT (waktu itu Mej Mohd Yunus) untuk aku mengambil kursus Masters di Australia di bawah tajaan ATM, namun aku menolak kerana tidak mahu terikat lagi (PMAT) dengan perjanjian selama 5 tahun.  Bukan aku tidak sayang lagi kepada TUDM, tapi aku tak nampak kerjayaku boleh naik ke atas lagi.  Alang-alang kena pencen Mejar, biar masa muda, bukan tunggu usia bersara wajib pada 2010 (51 tahun).

So, I applied several Masters program from UTM, UPM, UUM and UKM.  I received  3 offers, i.e:  MSC (HRD) from UPM, MSC(HRM) from UTM Skudai, MMgt from UUM (there is KL kampus for UUM) and Executive MBA program from UKM. My assessment was based on several relevant factors, namely: 

The length of the program.
The class schedule and timing. 
The location of the class.
The content of the program (subject)
The format of the program: thesis or course work program.
Course fees.

Akhirnya setelah meneliti dan menghalusi kesemua tawaran aku memutuskan untuk mengambil program Master in Business Administration (Executive) yang dianjurkan oleh Pusat Pengajian Siswazah UKM.
Program mengambil masa 18 bulan. 

Keseluruhan program mengandungi 16 kursus, 3/4 subjek setiap semester dan kelas diadakan pada waktu malam hari kerja (1900 - 1200). 
Kuliah dilaksanakan di Kampus Perubatan Jalan Raja Muda- sebelah HKL (lebih kurang 15 minit perjalanan (naik motorsikal) dari rumah.
Program ini dalam bentuk kerja kursus (lecture, mid-term test, assignment and final exam).

Yuran program ialah RM19,000 boleh dibayar secara berperingkat-peringkat. Yuran kursus pengajian adalah termasuk buku teks utama untuk setiap kursus/subjek.

Aku secara rasmi telah mendaftarkan diri pada 16 Jun 2001, di Pusat Kembangan Pendidikan, UKM Bangi.  Maka bermulalah agenda baru dalam kehidupanku menjadi pelajar pusat pengajian tinggi untuk kali keempat. ITM (1986-1989) dan (1994-1996), dan UM (1999).  No Kad Matrik UKM ialah G68268.

Pengalaman pertama mengikuti kursus secara sambilan (part time)  adalah satu pengalaman yang benar-benar mencabar kesabaran dan ketabahan diriku.  i Cabaran yang paling besar yang aku hadapi ialah dari aspek pengurusan masa.

Dalam usia 41 (walau pun ramai lagi yang lebih tua tapi masih mampu belajar) dan 6 orang anak yang 4 darinya masih bersekolah rendah dan menengah agak sukar untuk aku memfokus kepada pengajianku.  Ye lah, masa untuk aku memantau pelajaran anak-anak amat terhad kerana aku sendiri sibuk dengan assignment yang tak putus-putus.

Antara 2002-2004 aku bertugas di Putrajaya yang jaraknya lebih kurang 30 km dari rumah aku (ulang alik naik motor Modenas Jaguh).  Keluar pejabat di Presint 2 jam1700, biasanya dalam 50- 60 minit (tenguk keadaan cuaca) baru sampai rumah (1800 atau lebih lewat), naik rumah, mandi, tukar pakaian, kalau sempat. menjamah makanan, akan makan dulu (main ragut je la apa yang ada), terus start motor pergi kelas.  Begitulah keadaannya tga kali seminggu.  Kalau kena bulan puasa, aku bawa bekal (yang isteriku sediakan) atau akan beli makanan di gerai Ramadhan di tepi Jalan Semarak (dekat Kolej Telekom).  Memang mencabar.

Tamat kelas jam 2200, terus balik.  Kalau ada assignment akan sambung buat assignment.  Tak boleh tangguh-tangguh kerana esok akan ada assignment untuk subjek lain pulak.  Kalau tak siap baru sambung masa weekend.  Kadang weekend kena pergi kampus juga kerana ada 'group assignment'.  Masa begitu terhad.

Dalam dua bulan pertama berada dalam program, aku hampir give up. Aktiviti harianku tidak terurus dengan baik. Tetapi, mengenangkan aku dah bayar RM5000 (pendahuluan), aku kuatkan semangat untuk meneruskan perjuangan.  Ditambah lagi dengan sokongan rakan-rakan sekelas serta rakan sepejabat.

Program MBA ini adalah 'compressed program'.  Setelah tamat final exam satu semester, hanya dapat cuti seminggu sahaja.  The following week, new semester akan bermula.  Biasanya  keputusan final exam semester lepas akan diperolehi dalam minggu ke 3 semester baru.

Semester 1

CA6213 - Perakaunan Pengurusan  - Prof Madya Dr Tengku Akbar Tengku Abdullah
CB6313 - Pengurusan Organisasi - Prof Madya Dr Rozhan bin Othman

CB6813 - Pengurusan Pemasaran - En Abd Aziz bin Abd Kadir

.
Prof Madya Dr Rozhan Othman 


Prof Madya Dr Tengku Akbar bin Tengku Abdullah


Semester 2

CB6343 - Sistem Maklumat Pengurusan - Puan Rosmah bt Mohd Isa (now Prof Madya Dr)
CC6613 - Pengurusan Kewangan - Dr Shamsubaridah bt Ramlee (Prof Dr)

CB6123 - Analisis Statistikdan Keputusan - Prof Madya Dr Ezani bin Mat Hassan


1
 Prof Madya Dr Shamsubaridah Mohd Ramli


Prof Madya Dr Ezani Hassan


Puan Rosmah bt Md Isa (now Prof Madya)


Semester 3

CB6433 - Pengurusan Operasi - Prof Dr Abd Aziz bin Othman
CB6333 - Ekonomi Pengurusan - Prof Madya Dr Nik Mu'tasim

CB6423 - Kelakuan Organisasi - Prof Madya Jaafar bin Muhammad


Photo of Nik Mutasim Nik Ab. Rahman
Prof Madya Dr Nik Muktasim bin Nik Ab Rahman


Semester 4

CB6443 - Pengurusan Sumber Manusia - Puan Norsiah Aminuddin (now Dr)
CB6513 - Perniagaan Antarabangsa - Dr Baharudin bin Abd Kadir
CB6733 - Etika dan Undang-undang Perniagaan - Siti Faridah Abdul Jabbar(now Prof Madya Dr)

CD6013 - Kaedah Penyelidikan dan Statistik Gunaan - Prof Madya Dr Darinah bt Ahmad



Image result for Dr Baharudin bin Abd Kadir
Dr Baharudin Abd Kadir

Image result for Prof Madya Faridah Abd Jabbar

Dr Siti Faridah (Prof Madya)


Semester 5

CB6413 - Pengurusan Strategik - Prof Madya Dr Raja Azimah Raja Omar Ainuddin (Prof)
CB6463 - Perhubungan Industri - Raja Nooraini bt Raja Mohd Noor

CC6623 - Pengurusan Pelaburan - Dr Izani bin Ibrahim 


Prof Dr Raja Azimah



Di antara nama-nama coursemates MBA ialah: (pada hari/minggu pertama kelas memang lah agak ramai, rasanya melebihi 25 orang.  Namun jumlahnya semakin berkurangan kerana masing-masing mempunyai masalah tersendiri untuk meneruskan pengajian.  Maklumlah semua dah ada kerjaya dan komitmen sendiri).  Bukan senang untuk mengorbankan masa untuk buat part time study ni).

Abd Halim bin Buyong (Telekom)
Azhan bin Abdul Hamid (Telekom)
Chu Ei Chong (Bank)
Khalid bin Mohd Dom
Azmi bin Ali
Mohd Halif Dzurhan bin Ismail
Noriani bt Ismail (Jurutera Telekom)
Subhi Menawar (Telekom)
Wan Kamaliah (Telekom)
Norfarizan Lod 
Jenny Tan Li Pei (Hong Leong Bank) 
Mohd Raswanizam Mohd Rashid (Mesiniaga)

Tew Kuan Chong 



Raswanizam Mat Rashid

Tan Li Pei

Subhi Menawar

Akhirnya setelah hampir setahun berusaha keras dengan pelbagai cabaran dan dugaan, aku berjaya menamatkan pengajian untuk menerima kelayakan pemegang Sarjana dalam bidang Pengurusan Perniagaan dari UKM.


Majlis Konvokesyen di adakan di Dewan Canselor Tun Abdul Razak, UKM Bangi pada 16 Ogos 2003, Eurika!



Majlis Konvo untuk MBA di adakan di sebelah petang.  Penyampaian ijazah di laksanakan oleh Pro-Canselor UKM, Tengku Tan Sri Ahmad Rithauddeen yang mewakili Canselor, Tuanku Jaafar Alhaj, YDP Besar NS.  Jumlah penerima ijazah (termasuk ijazah pertama) pada petang itu adalah beratus-ratus.  Pro-Canselor pun dah lanjut usia, di di pertengahan majlis, mungkin beliau kepenatan berdiri menyampaikan ijazah.  

Semasa giliran graduan pasca ijazah MBA naik ke pentas, tugas menyampaikan ijazah telah diserahkan kepada Naib Canselor UKM pada masa itu, Prof Datuk Dr Mohd Salleh bin Mohd Yassin.

Jadi, pada pandangan saya, kalau untuk mengenang jasa mana-mana pemimpin yang pernah berjasa biarlah tanggungjawab yang bersesuaian. Kalau dah uzur, gantikanlah dengan orang lain.

Oleh kerana hanya dua jemputan sahaja yang dibenarkan masuk dalam dewan semasa majlis, hanya isteriku dan anakku Aisyahnur sahaja yang masuk.  Atikah, Heikal dan Nurul menunggu di luar dewan, melihat melalui screen.  Tujuanku adalah supaya Aisyah (yang masa itu dalam Tingkatan 1) mendapat motivasi untuk belajar dengan lebih bersungguh-sungguh setelah melihat ayahnya menaiki pentas menerima segulung ijazah.

Semasa konvo itu juga pertama kali aku jumpa dengan adiknet (dikenali melalui yahoo messanger) aku yang juga menerima ijazahnya dalam bidang perubatan, iaitu Dr Norhayati binti Jamaludin yang berasal dari Muar.  Tapi selepas itu, kami hanya berhubungan dalam yahoo messanger sahaja dan lama kelamaan kami sudah putus hubungan - akhir sekali dia menjalani housemanship di Hospital Daerah Muar.

Turut dikonvokan pada hari itu adalah graduan Sarjana Pengajian Strategik dan Pertahanan di bawah program kerjasama UKM-MPAT.  Antara yang menerima ijazah petang itu ialah Brig Jen Rodzali bin Daud TUDM.




PENGALAMAN SEBAGAI TUTOR

Aku  pun tak pernah terfikir satu hari nanti aku dapat menjadi pensyarah universiti.  Masa sekolah dulu pun aku tidak pernah bercita-cita nak jadi pensyarah.  My top three ambitions were architect, airforce pilot and lawyer.  I got to be two them but I wasted the opportunity.  I did my architecture course in UTM after my SPM (1977) but I failed in 1979.  After I missed my first opportunity, I tried my  second option. I joined the RMAF in order to be a pilot.  I attended my basic helicopter flying in Kluang. Again, my rezeki (nak jadi pilot) was not there. However, I did not attempt to achieve my third option. I continue my career in the RMAF as a logistic officer.


Kembali ke kesah nak jadi pensyarah.  Selepas mendapat MBA, otak aku mula merayau nak cari 'kerjaya kedua' sebagai persediaan sebelum meninggalkan TUDM. Pada penghujung tahun 2003, aku pernah menghantar surat kepada pihak atasan Materiel untuk menamatkan perkhidmatan dalam tahun 2004 tetapi tidak diluluskan.  Sebaliknya aku dinaikkan ke pangkat Lt Kol TUDM mulai 1 Feb 2004. Kebetulan pada masa itu kerjasama antara TUDM dengan OUM agak aktif.  Aku berpeluang mengenali beberapa orang pemimpin atasan OUM seperti Naib Canselornya (Prof Tan Sri Dr Anwar Ali,  Prof Ansary (TNC) dan Prof Dr Shaari (Dekan).  Mereka menggalakkan aku untuk memohon sebagai tutor sambilan di OUM.

Setelah menghadiri temuduga di kampus OUM di Jalan Tun Ismail (oleh Prof Dr Shaari), aku berjaya dipilih sebagai Tutor dan memulakan tugas di semester Sep 2004.  jadi, mulai semester itu aku terus membuat tugas tersebut sehingga kini (Jan 2011).  Sebagai tutor sambilan, aku perlu mendapatkan tauliah dari Kementerian Pengajian Tinggi (Putrajaya). Permohonanku juga diluluskan.

Sepanjang tempoh berkhidmat sebagai tutor sambilan di OUM aku diberi tugas untuk mengambil subjek-subjek berikut:

1.  Human Resource Management.
2.  Human Resource Development.
3.  Compensation Management.
4.  Hazards Managment.

Terdapat dua jenis tutorial sepanjang aku bersama OUM; iaitu face to face dan online tutorial. Setiap tutorial class mengambil masa 2 jam dan biasanya dibuat pada hari Sabtu atau Ahad.  Kadangkala aku perlu mengambil kelas selama 6 jam (3 kelas) dalam satu hari. Memenatkan juga. 

Pada peringkat awalnya (tahun 2004 hingga 2007), selain dari tugas syarahan tutorial, tutor mempunyai 50% dari keseluruhan markah penuh. diberi tugas untuk memberikan 2  x quiz (15 markah), assignment (35 markah) dan LMS (10 markah).  Tetapi kemudiannya peratusan ini diturunkan kepada 35% sahaja (tanpa 15% kuiz) dan akhir sekali kesemuanya diambil alih oleh pihak OUM.  Tugas tutor yang memebrikan syarahan kelas.


Menjadi tutor aku berpeluang berkenalan dengan pelajar yang datang dari pelbagai latar belakang.  Antaranya guru, juruteknik, polis, tentera, staf universiti, pegawai bomba, pegawai kerajaan, pekerja pelbagai syarikat swasta seperti bank, TNB,Telekom, courier, kilang, pemilik syarikat dan berbagai lagi. Seronok. Ramai juga yang masih berhubungan sehingga kini. Ramai juga pelajar aku yang meningkat dari peringkat diploma ke peringkat ijazah pertama, malah ada yang meneruskan ke peringkat Sarjana.  Beberapa orang masih menghubungi aku untuk menjadi referee mereka semasa membuat permohonan ke peringkat Masters.  Beberapa orang lagi masih berhubung sebagai kawan.



Antara student aku ialah isteri kepada bekas Dekan aku semasa belajar di UITM dulu.


Kelas untuk pelajar-pelajar OUM pada mulanya menggunakan kemudahan kelas di kampus UNISEL di Sek 7 Shah Alam, kemudian berpindah sementara ke Politeknik Shah Alam dan mulai tahun 2010 berpindah ke bangunan sendiri di Worldwide Business Park, Sek 10 Shah Alam (berhampiran TESCO).

Pada tahun 2010 aku mengambil rehat selama 2 semester kerana membuat persediaan untuk menunaikan Fardhu Haji dan kebetulan tahun itu banyak trip ke luar negara.

Aku memulakan tugas tutor semula pada semester Januari 2011 untuk 2 kelas subjek Pengurusan Pampasan.  Dan ini juga tahun terakhir bagi aku membuat tugas pensyarah sambilan. Ini adalah kerana beban tugasan yang semakin bertambah. Sejak naik pangkat Kolonel, banyak tugasan rasmi atau separa rasmi yang perlu dilaksanakan semasa hari Sabtu atau Ahad. Ini menyebabkan masa lapang aku menjadi semakin sedikit dan tidak mampu untuk memenuhi keperluan membuat tugas sambilan lagi.


Satu lagi faktor mengapa aku kurang berminat untuk meneruskan khidmat sebagai Tutor sambilan ialah keadaan format tutorial yang dilaksanakan oleh pihak OUM.  Tidak mencabar langsung.  Tugas tutor hanyalah sebagai pensyarah semata-mata.  Tiada weightage langsung diberi seperti dulu-dulu.  Tiada test, tiada assignment, tiada LMS tiada kuiz yang dikendalikan oleh tutor.  Student tidak berminat untuk datang tutorial kerana tutor tidak mempunyai apa-apa weight. Kadangkala hanya 3-4 orang sahaja student yang berminat hadir kelas. Ini menyebabkan semangat aku pun semakin lemah.



Apa-apa pun, pengalaman selama 6 tahun sebagai tutor telah memberikan banyak pengalaman di luar skop kerjaya aku sebagai pegawai TUDM.  Terima kasih kepada staf-staf OUM yang telah membantu aku sepanjang berkhidmat sebagai tutor khususnya Encik Izral dan Cik Adha.

No comments:

Post a Comment

IKTIROF

←  PLURALISME GUS DUR, GAGASAN PARA SUFI Biografi KH Hasyim Asy’ari Pendiri NU Tebuireng Jombang  → Syair Doa Abu Nawas – Al I’tira...