Monday, September 12, 2011

TAJUK 36: AKU BELAJAR BAHASA ARAB اللّغة العربيّة .


 اللّغة العربيّة  

BAHASA ARAB

Kali ini sekali lagi aku ingin membuka satu tajuk yang berkaitan dengan Islam, Qur'an dan juga Syurga iaitu BAHASA ARAB.

Bahasa Arab adalah bahasa yang mempunyai taraf yang paling tinggi di kalangan segala bahasa yang wujud di atas muka bumi ini.  Ia adalah satu-satunya bahasa yang digunakan sebagai perhubungan dalam tiga fasa kehidupan manusia:
  • bahasa dunia (bahasa wahyu, bahasa al Qur'an dan bahasa ibadah (solat))
  • bahasa alam barzah (digunakan oleh malaikat Munkar dan Nakir dalam soalan kubur)
  • bahasa akhirat (bahasa perhubungan di Padang Mahsyar dan dalam Syurga)
Oleh itu kalau dahulu banyak bahasa seperti Bahasa Qibti, Bahasa Ibrani, Bahasa Sanskrit Bahasa Latin (hanya digunakan sebagai bahasa saintifik) dan lain-lain yang telah pupus dan lenyap dari muka bumi bersama bangsa penggunanya, Bahasa Arab dijamin kekal sehingga hari Qiamat.  Mana tahu?  Islam adalah ugama terakhir hingga hari Qiamat, Qur'an adalah satu-satunya kitab (Kalamullah) yang digunakan oleh penganut islam sehingga hari Qiamat.

Bahasa Arab atau 'al Arabbiyah' merupakan salah satu bahasa yang mempunyai pengguna yang ke 5 terbesar di dunia selepas Cina (Mandarin), Inggeris, Hindi dan Sepanyol.  Jumlah penggunanya sekitar 300 juta orang.  Bahasa ini muncul dari daerah yang sekarang termasuk negara Arab Saudi.  Bahasa ini dalam keluarga Bahasa Semitik berkait rapat dengan Bahasa Ibrani (Hebrew) dan Bahasa Aramia (Aramhic). Bahasa Arab Moden telah dikelaskan sebagai satu makro-bahasa dengan 27 sub-bahasa dalam ISO 6389-3.  Bahasa-bahasa kumpulan Arab ini dituturkan di seluruh dunia dan dijadikan sebagai bahasa rasmi kepada hampir semua negara di Timur Tengah dan Afrika Utara. Negara-negara bukan Arab menggunakan bahasa Arab yang standard yang juga di gunakan di dalam sistem persekolahan di negara-negara Arab.






"Arab Umum" atau "Al-'Arabiyyah Al-'Ammiyah" adalah bahasa Arab yang dipakai dalam percakapan sehari-hari di dunia Arab, dan amat berbeda dengan Bahasa Arab tulisan. Perbedaan dialek paling utama ialah antara Afrika Utara (Arab Maghrib) dan bahagian Timur Tengah (Hijaz). Faktor yang menyebabkan perbedaan dialek bahasa Arab ialah pengaruh sub-strat (bahasa yang digunakan sebelum bahasa Arab datang). Seperti misalnya pada kata yakūn (artinya "itu"), di Irak disebut aku, di Palestina fih, dan di Magribi disebut kayən.
Jenis dialek utama di Arab adalah sebagai berikut:

  • Dialek Mesir (مصري) yang digunakan sekitar 80 juta rakyat Masir (Egypt)
  • Dialek Maghribi  (مغربي) yang digunakan oleh 20 juta penduduk Morocco dan Barat Afrika.
  • Dialek Levantine () juga disebut dialek Syam - diguna di Syria, Palestin, Lebanon dan Cyprus.
  • Dialek Iraq (عراقي)- mempunyai perbezaan khusus antara utara dan selatan Iraq.
  • Dialek Arab Timur (بحريني).  Dipakai di Oman dan Arab Saudi dan Iraq Barat.
  • Dialek Teluk (خليجي) yang digunakan di kawasan negara-negara Teluk seperti Qatar, UAE dan Timur Saudi.




Sementara beberapa dialek lainnya yang agak luas juga penggunaannya adalah:

  • Dialek Hassaniyah (حساني) - dipakai di Mauritania dan Sahara Barat.
  • Dialek Sudani (سوداني) yang digunakan di Sudan dan Chad.
  • Dialek Hijazi (حجازي) digunakan di daerah barat dan utara Arab Saudi dan timur Jordan.
  • Dialek Nejd (نجدي) Dipakai di wilayah Nejd, Arab Saudi. 
  • Dialek Yamani (يمني) Dipakai di Yaman.
  • Dialek Andalusi (أندلسي) Dipakai oleh penduduk keturunan Arab di Sepanyol sampai abad ke-17 sebelum ia pupus.
  • Dialek Sisilia (سقلي) digunakan oleh penduduk di kepulauan Seychelles.
.
BELAJAR BAHASA ARAB

Sepanjang pengetahuanku yang Dhaif ini, ada TIGA  kaedah belajar Bhasa Aab yang popular, iaitu:
  • belajar melalui perbualan.
  • belajar melalui kaedah nahu dan penulisan
  • belajar melalui terjemahan kalimah alQur'an (lafdziyah).
Untuk memudahkan mempelajari Bahasa Arab, syarat asasnya mestilah tahu menulis huruf Arab/Jawi.  Ini kerana bunyi (makhraj) huruf Arab dan huruf Roman adalah berbeza.

Satu lagi cara belajar bahasa Arab Ammiyah yang paling efektif ialah dengan duduk bersama masyarakat Arab, tiru dan ikut sahaja,  lama-lama akan fasih, seperti mana kedapatan warga Malaysia dan Indonesia yang menetap di Arab Saudi.



AKU BELAJAR BAHASA ARAB


Awal pertama mula aku mengenal Bahasa Arab ialah apabila aku mula mengaji alQur'an dengan ayahku semasa aku berusia 5/6 tahun. Peringkat ini adalah paling penting kerana tanpa mengenal huruf Arab (bermula dari alif. ba', ta'), bunyi huruf (makhraj) dan menulis perkataan (menyambungkan huruf) peringkat seterusnya untuk mengenal kalimat dan ayat Bahsa Arab tidak akan boleh diteruskan. Kata orang, kalau kita tak kenal alif, ba, ta, maka kita lupakan untuk belajar Bahasa Arab.

Ilmu ini diteruskan apabila aku memulakan persekolahan, aku diajar menulis jawi (asas tulisan Arab) dan sedikit-sedikit maksud perkatan Arab melalui pelajaran Tafsir Al Qur'an di sekolah Agama Seri Rejo Sari.  Bermula dari Surah Al-Fatihah ke surah-surah yang mudah dan mempunyai sejarah seperti Surah al Ikhlas, Surah  al Fil, Surah al Kafirun, Surah A-Asr dan lain-lain). Masa itu tiada subjek Bahasa Arab yang khusus diajar walaupun di sekolah agama.  Semua nama-nama ustaz masih aku ingati iaitu: Ustaz Aswoto Hj Saion (almarhum), Ustaz Sharif bin Omar, Ustaz Jamil bin Hj Yusof (almarhum), Ustaz Sarimin bin Hj Othman (almarhum), Ustaz Kusnin bin Munadi (almarhum), Ustaz Shukur bin Sarno (almarhum) dan Ustaz Minhad bin Paiman.

Di sekolah menengah (STMI), juga tiada pelajaran khusus Bahasa Arab, ilmu ini dipelajari secara tidak langsung dalam subjek Pengajian Islam yang terbahagi kepada 3 bahagian iaitu Fiqah, Usuluddin, Sejarah (Sirah) dan Tafsir.  Semasa di Tingkatan 1 diajar oleh Cikgu Fahariah binti Hamzah, kemudian Ustaz Omar Hj Salleh (dari Perlis) semasa di Tingkatan 2 dan dari Tingkatan 3 hingga 5 diajar oleh Ustaz Sulaiman bin Abdullah (dari Kelantan).

Penglibatanku dalam pelajaran Bahasa Arab secara formal hanya bermula semasa aku berpeluang mengikuti kursus Diploma in Business Studies (DBS) di ITM Shah Alam (1986-1989).  Setiap pelajar DBS diwajibkan mengambil subjek Bahasa Asing semasa di dalam Semester 2,3,4 dan 5.  Pada masa itu antara bahasa asing yang ditawarkan ialah Mandarin, Tamil, Jepun, Arab, German dan Perancis.  Atas sebab-sebab masa depan dunia dan akhirat, Bahasa Arab menjadi pilihan aku.

Kaedah dan pendekatan pengajian bahasa Arab di ITM lebih mirip kepada 'perbualan' - bermula dengan soal-jawab antara dua orang kanak-kanak berkaitan pengenalan diri dan hobi masa lapang. Silibus ini mengambil silibus dari sistem pendidikan di Arab Saudi.  Belajar bermula dengan nahu akan menjadikan pelajar cepat bosan.  Oleh itu belajar secara perbualan menjadikan pelajar turut berinteraksi dengan guru dan sesama pelajar.  Menyeronokkan apabila ada pelajar yang menyebut merangkak-rangkak, ada yang cepat dan ada yang tergeliat lidah.  Selepas kelas, dialog itu akan menjadi permainan sesama pelajar. 


Pensyarah-pensyarah Bahasa Arab yang mengajar aku semasa di ITM ialah Ustaz Hassan Mohd Ali (dilahir dan dibesarkan di Makkah) mengajar Semester 1 dan 2.  Ustaz Tajuddin bin Mohd Nor (Sem 3) dan Ustaz Mohd Zabawi bin Abdullah (Sem 4).  Dan dengan izin Allah swt, aku dapat 4 Flat untuk subjek Bahasa Arab keempat-empat semester.


 Setelah agak lama aku meninggalkan pelajaran bahasa Arab, banyak vocabulari dah mula pupus dari ingatanku, kelancaran juga makin berkurangan. Pada tahun 1992 semasa bertugas di DU-Latih aku mengambil inisiatif menyambung balik pengajianku di kampus UIA Petaling Jaya. Kelas dijalankan di waktu malam (2000 - 2200), dua kali seminggu, Isnin dan Rabu.  Maka, bermulalah episod kelas malam aku.  Biasalah, naik motorsikal. Cabaran ialah bila musim hujan.  Bukan tak nak naik kereta, tapi area situ memang ada masalah trafik.  Jadi, motorsikal juga jadi pilihan walaupun hujan dan ribut.


Aku cuma mampu bertahan satu semester sahaja (aku terus masuk Tahap 3). Tak tahan cabaran- ye la, balik kerja dah pukul 5 lebih, sebelum maghrib dah kena bertolak, solat Maghrib di masjid UIA dan lepas solat terus masuk kelas.  Lagi satu, cabaran ialah, kewangan.  Walaupun yuran hanya RM350 satu semester, namun masa itu agak berat juga jumlah itu.


Akhirnya, dapat juga 90% dalam peperiksaan akhir.





KITA SAMBUNG LAGI NANTI.......
.
Kalimat Bahasa Arab terdiri dari 3 jenis sahaja iaitu


  • Isim (Nama - Nouns)
  • Fiil (Perbuatan - Verbs)
  • Harf (Partikal - Particles)
ISIM (NAMA)

Dalam Bahasa Arab, NAMA adalah satu nama atau yang mewakili orang (person), tempat, benda atau kualiti (honor).  Nama atau kategori substantif dalam B.Arab termasuk penamabhan kepada nama mudah seperti gantinama, sifat nama (adjectives), sifat perbuatan (adverbs) dan juga 'verbids' (participles and verbal nouns). 
  • Nama tetap (concrete name) adalah benda nama seperti Ali, Mekah dan rumah.
  • Nama abstrak adalah nama yang menggambarkan benda 'immaterial' seperti merah, cantik dan tinggi. 
Nama tetap kepada seseorang (person) atau tempat dipanggil nama betul (proper name) atau "أَسْمَاْءُ عَلَمٍ" - tidak boleh diletakkan 'preceded words' seperti sebahagian, kebanyakan, sedikit.  Contohnya sebahagian Ali, beberapa Mekah atau sedikit matahari.  manakala yang lain dinamakan nama biasa (common names) atau "أَسْمَاْءُ جِنْسٍ ".  Antara nama biasa dalam Bahasa Arab ialah 'nama bilangan (count name)' yang boleh dikira dan mempunyai nama tunggal atau nama banyak dan 'mass name' seperti pasir, air, gula dan rambut.

Jenis-jenis Isim terbahagi kepada dua iaitu Isim Mudzakkar (masculine) dan Isim Muannath (feminine). Nama-nama dalam jenis 'muannath boleh dilihat perbezaannya melalui tanda berikut dihujungnya:
  •  Ta' Marbutah (Fatimah, Shamsiah, Khadijah).
  •  Alifun Taanith al Maqsurah (Laila, Salwa, Najwa).
  •  Alifun Taanith al Mamdudah (Asma', Haifa', Najla', Hasna')
  •  Tensendiri - Tiada tanda (Mariam, Zainab, Hindun,  Manal)
Nama terbahagi pula kepada 3 bahagian iaitu:
  • Tunggal (Mufrad)
  • Berdua (Muthanna)
  • Banyak (Jamak)- terbahagi kepada tiga jenis:
    • Jamak Mudzakkar Salim
    • Jamak Muannath Salim
    • Jamak Taktsir
.FIIL (PERBUATAN)

Jenis Fiil
- Fiel Madhi
- Fiel Mudharik
- Fiel Amar


Dhamir (ganti nama)- dikaitkan dengan penggunaan perkataan 'fiel' (kata perbuatan) telah dipecahkan kepada 14 pecahan:

  1. Ana (aku)
  2. Nakhnu (kami)
  3. Hua (dia lelaki)
  4. Huma (dia lelaki dua orang)
  5. Hum (mereka lelaki)
  6. Hia (dia perempuan)
  7. Huma (dia perempuan 2 orang)
  8. Hunna (mereka perempuan)
  9. Anta (awak lelaki seorang)
  10. Antuma (awak lelaki 2 orang)
  11. Antum (awak lelaki ramai)
  12. Anti (awak perempuan seorang)
  13. Antuma (awak perempuan 2 orang)
  14. Antunna (awak perempuan ramai)

Harf atau harfun jar.....................





akan disambung nanti

No comments:

Post a Comment

IKTIROF

←  PLURALISME GUS DUR, GAGASAN PARA SUFI Biografi KH Hasyim Asy’ari Pendiri NU Tebuireng Jombang  → Syair Doa Abu Nawas – Al I’tira...